Liike ei ole paras lääke, kun niskalihakset ovat pahasti  jumissa. Sen sijaan lämpö, kylmä ja lempeät kädet tekevät yleensä hyvää.

Kysyimme asiantuntijalta ovatko seuraavat väitteet tarua vai totta:

 

1. Niskaa kannattaa aina jumpata.

Väärin. Akuutissa kipuvaiheessa ei ole suositeltavaa jumpata niskaa. Silloin auttaa kuuma- tai kylmähoito sekä niskan venyttely. Kipuvaiheessa suositellaan kevyttä liikuntaa, kuten kävelyä. Mitään sellaista ei kannata tehdä, mikä sattuu. Kun akuutti kipuvaihe on mennyt ohitse, voi aloittaa varovaisen lihasvenytyksen ja hieronnan. Jos kaularangassa on nivelkulumia, fysioterapeutti antaa jumppaohjeet.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Pyörällä ajaminen lisää niskakipuja.

Osittain totta. Pyöräily ja uinti aiheuttavat niskakipuja, jos asento on niskalle huono. Kyse on siis asennosta ja tekniikasta. Pyöräillessä ollaan helposti etukumarassa. Uidessa taas pää saattaa olla ylhäällä ja silloin niska jännittyy ja kipeytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

 

3. Pitkäkaulaisten ihmisten niska kipeytyy helposti.

Osittain totta. Pitkässä ja hoikassa kaulassa on vähemmän tukirakennetta ja se kestää vähemmän kuormitusta. Asento vaikuttaa silti enemmän kuin niskan rakenne.

 

4. Suuret rinnat aiheuttavat niskakipuja.

Totta. Joskus naisten niskakipujen syynä voivat olla suuret rinnat. Yleensä osa rintojen kuormituksesta lähtee pois laihduttamalla. Joskus myös plastiikkakirurgista pienennysleikkausta voi olla apua, mutta leikkaukset ovat harvinaisia. Kiinnitä huomiota oikein tukeviin rintaliiveihin. Liivien olkaimissa olisi hyvä olla sitä enemmän leveyttä, mitä isommat rinnat ovat.

 

5. Kotihieronta saattaa pahentaa niskakipuja.

Väärin. Niin kauan kuin pysytään niska-hartia-alueella, hierominen on sallittua kotona. Otteiden on hyvä olla isoja ja pyöreitä. Täysin riskitöntä kotihieronta ei ole. Kaulan etulihaksia ei pitäisi ammattitaidottoman mennä hieromaan lainkaan.

Asiantuntijana fysiatrian erikoislääkäri Jari Ylinen Keski-Suomen keskussairaalasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla