Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Räpellät hätäpäissäsi kännykän pinkoodin jumiin – vasta neljännellä kerralla muistat oikein. Harmittaa ja huolestuttaa. Muistin pätkiminen onkin aivojen hälytysmerkki: nyt pitää karsia turhaa!

Unohdat tärkeän tapaamisen. Menet hakemaan avaimia toisesta huoneesta ja yhtäkkiä et muista, mitä olit hakemassa. Kutsuillasinulle esittäytyy uusi ihminen — minuutin kuluttua huomaat unohtaneesi hänen nimensä.

Jokaisen muisti pätkii joskus, eikä satunnaisesta unohtelusta tarvitse huolestua.

— Terveen ihmisen aivot eivät toimi kuin kone. On normaalia, että joskus unohdamme asioita, sanoo johtava psykologi Teemu Paajanen Työterveyslaitoksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Unohtaminen on jopa pakollista. Se on oleellinen osa muistin toimintaa. Muisti pysyy virkeänä, kun turha tietotulva pyyhkiytyy pois mielestä. Aivomme eivät pystyisi käsittelemään tietoja, jos kaikki arkielämän yksityiskohdat tallentuisivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Häiritseekö muistamattomuus?

Mutta kun unohtelu toistuu, se alkaa vaivata mieltä ja siitä koituu haittaa, on syytä miettiä, mistä huonomuistisuus johtuu. Toistuvasta muistin pätkimisestä
kärsii arviolta joka kuudes työikäinen eli noin 400 000 suomalaista.

Vakavasti muistin toiminta on heikentynyt jopa kymmenellätuhannella työikäisellä. Kaikkiaan muistisairaiden määrä kasvaa voimakkaasti väestön vanhentuessa.

— Aina kun muistivaikeudet häiritsevät työssä tai arjessa pärjäämistä, niiden syy tulee selvittää, Paajanen sanoo.

Muistin pätkiminen on yleensä tilapäistä ja johtuu liiasta henkisestä kuormituksesta. Tietotyöläinen saattaa päivän aikana vastaanottaa informaatiota tekstinä, puheena, symboleina ja videokuvana samalla kun taustalla kuuluvat muiden työntekijöiden äänet.

Avokonttorin hälyssä on pystyttävä keskittymään samaan aikaan tai vuorotellen kirjoittamiseen, lukemiseen, palvelemaan asiakkaita, keräämään tietoa, analysoimaan ja suunnittelemaan.

Kiire, liiallinen työmäärä ja keskeytykset aiheuttavat unohtelua. Myös kivut, mielialan alavireisyys sekä tietyt lääkkeet ja alkoholin runsas käyttö heikentävät tarkkaavaisuutta ja keskittymiskykyä.

Keskity yhteen asiaan

Vaikka satunnaiset muistin pätkimiset eivät ole vaarallisia, ne hälyttävät elämäntapojen haitallisuudesta. Jos unohtelu yleistyy, kannattaa miettiä, voisiko työkuormaa vähentää. Nopeammin muistin toimintakykyä voi lisätä sillä, että sulkee oven tai puhelimen.

Parasta olisi, jos omaa työtä pystyisi organisoimaan siten, että ärsyketulva pysyy hallinnassa.

Informaatiotulvan voi luoda ympärilleen myös itse, huomaamattaan. Jos sähköposti ponnahtaa esiin kesken muun työn, keskittyminen katkeaa. Jatkuvasti päivittyvät sosiaalisen median kuulumiset ja uutissivut vetävät puoleensa turhan usein.

Muistiaan ei saisi väsyttää jatkuvalla huomion jakamisella. Keskittymistä vaativa työ sujuu parhaiten, kun työmäärä on sopiva eikä ulkoisia häiriöitä tule. Puhelin kannattaa laittaa äänettömälle ja sähköpostit tarkastaa vain tiettyinä aikoina päivässä.

Yksi osa keskittymistä on löytää sopiva vireystila. Siihen auttaa tauottaminen. Kun huomio siirtyy välillä täysin toiseen asiaan, muisti saa aikaa palautua. Jo viiden minuutin hiljentyminen kesken työpäivän antaa aivoille lepohetken.

Jokainen avokonttorissa työskentelevä tietää, että yhteinen työtila voidaan suunnitella hyvin tai huonosti. Koska toisten puhe vaikeuttaa keskittymistä, akustiikan pitäisi olla sellainen, joka vaimentaa hälyä.

Ystävällinen tervehdyskin voi olla häiriötekijä. Yhdenkin sanan tai lauseen jälkeen aivojen täytyy taas uudelleen orientoitua käsillä olevaan tehtävään, mikä kuormittaa työmuistia. Työkavereiden kanssa on hyvä sopia, milloin saa häiritä ja mikä on rauhallista aikaa.

Asiantuntija: Teemu Paajanen, johtava psykologi, Työterveyslaitos

Sisältö jatkuu mainoksen alla