Auttaako kylmä vai kipulääke sitkeään nivelkipuun? Entä milloin on syytä lähteä lääkäriin? Itsekin voi tehdä paljon, mutta kun särky kestää viikkoja ja yöunet katoavat, kannattaa turvautua ammattiapuun.

Kipua, vihlaisuja, yöllistä särkyä ja aristusta liikkuessa. Nivelet kiusaavat ikääntyviä ja lihovia suomalaisia, mutta saattavat vaivata myös hyväkuntoisia, urheilevia nuoria.

Valtaosa nivelongelmista on onneksi sellaisia, että ne menevät ohi huolellisella kotihoidolla.

– Yleensä kuuriluonteinen kipu- tai tulehduskipulääkitys riittää, sanoo KuntoutusOrtonin ylilääkäri, fysiatri Timo Pohjolainen.

Kylmä rauhoittaa

– Otetaan esimerkiksi olkapään yleisin nivelvaiva: kiertäjäkalvosimen jännetulehdus. Siinä on kyse tyypillisestä keski-ikäisten ongelmasta, jossa tulehdukseen saattaa joskus liittyä jänteen osittainen repeämä. Potilas tulee lääkäriin, koska käden liikuttaminen sattuu. Käden kohottaminen lavan suuntaan koskee myös yöllä levossa, Timo Pohjolainen kuvailee.

Toisin kuin useimmissa muissa nivelvaivoissa, joita liikunta sopivassa määrin lääkitsee, kiertäjäkalvosimen jännetulehduksessa ei pidä mennä rehkimään kuntosalille tai remonttityömaalle.

– Me suomalaiset tuppaamme olemaan sellaisia, että kun paikat kipeytyvät, aletaan harjoitella kahta kovempaa. Yleisin olkanivelen kiputila kuitenkin vaatii juuri kivuliaan liikkeen välttämistä ja mielellään tiheää kylmähoitoa kotosalla.

– Jos kykenee viilentämään kipeää olkaa 15–20 minuuttia kylmäpakkauksella tai -geelillä parin kolmen tunnin välein, se tekee hyvää, Pohjolainen vinkkaa.

Kylmä vähentää hermosignaalien johtumisnopeutta ja sitä myöten kipua. Samalla kylmä hoitaa itse tulehdusta. Useimmalla jännetulehduspotilaalla kipu ja liikearkuus rauhoittuvat pelkällä rasituksen välttämisellä ja kylmähoidolla muutamassa viikossa, kolmasosalla kuukaudessa. Kipuun voi ottaa tarvittaessa, etenkin yöksi, ihan tavallista tulehduskipulääkettä, kuten ibuprofeenia, joko suun kautta tai kipugeelinä suoraan arkaan kohtaan.

– Lääkäri voi tarvittaessa antaa olkalisäkkeen alle puudutteeseen laimennetun kortisoniruiskeen. Leikkaukseen päädytään tässä vaivassa silloin, jos työkyvyttömyys uhkaa tai jos jänne on pahasti revennyt. Yli puoli vuotta näissä jutuissa katsotaan, miten muu hoito tehoaa, Pohjolainen summaa.

Painoa pois polvilta

Erilaiset tapaturma- ja urheiluvammat uhkaavat kaikenikäisten polvia. Pallopeleissä ja talviliukkailla kaatuvalta repeää tavallisimmin polvikierukka. Joskus polvinivel voi myös tulehtua: syynä on silloin useimmiten limapussintulehdus, nivelrikon pahenemisvaihe, virus- tai bakteeri-infektion jälkeinen niveltulehdus tai reumataudit.

– Ennen revennyt polvikierukka leikattiin kokonaan pois, nyt harrastetaan säästäviä operaatioita. Niissä nivelkierukan revennyt osa irrotetaan ja niveltä suojaava, kiinni oleva osa jätetään paikoilleen.

Näin tehdään Pohjolaisen mukaan siksi, että väärin leikatut repeämät aiheuttavat parinkymmenen vuoden saatossa vääjäämättä polveen nivelrikon.

– Tekonivelleikkauksissa korjataan yhä vuosien takaista satoa turhista kierukanpoistoista.
Toki nivelrikkokin on lisääntynyt ja ylipainoepidemia vain lisää sitä.

– Pienikin laihtuminen vähentää polviniveliin kohdistuvaa rasitusta, Timo Pohjolainen muistuttaa.
Nivelrikko ei anna aina oireita, tai liikearkuus ja kivut saattavat vaihdella. Kun nivelrikkokivut iskevät, kannattaa kohtuullistaa liikuntaharrastuksia ja jättää polvia kuormittavat lajit pois.

– Nivelrikon kotihoitona on niin ikään kylmähoito, kipulääke parasetamoli gramman annoksena 1–3 kertaa päivässä tai tulehduskipulääkkeet. Sen sijaan Kela poisti taannoin korvattavuuden nivelrikon hoitoon käytettäviltä glukosamiinitableteilta ja huhtikuussa lähtee korvaus myös hyaluronaattipistoksilta. Tosin aineiden tehosta ei ole ollutkaan kovin vahvaa näyttöä. Niitä on käytetty lähinnä alkuvaiheen nivelrikkokipuihin.

Kohtuullisesti liikunta

Polven, kuten lonkankin nivelvaivoissa niveliä kohtuullisesti kuormittava liikunta auttaa säilyttämään tarpeellisia liikesuuntia. Sopivia lajeja polvi- ja lonkkavaivaisille ovat etenkin vesijuoksu ja –jumppa sekä pyöräily ja hiihto.

Liikunta on tärkeä keino pitää nivelet käyttökelpoisina. Tekoniveliä polviin ja lonkkiin asennetaan vasta sitten, kun potilas ei pysty liikkumaan enää normaalisti, tarvitsee apuvälineitä ja yösärky hankaloittaa selvästi elämää.

– Limapussintulehdus lonkassa on yleinen vaiva monenikäisillä, eikä sitä pidä sekoittaa nivelrikkoon. Silloin kipu tuntuu reisiluun yläosan ulkoreunalla, kun taas nivelrikossa se paikantuu nivuseen, pakaraan ja reiteen, fysiatri Pohjolainen taustoittaa.

Limapussitulehduksessa hoitona on tauko liikunnasta ja muutos rasituksessa, joka on ongelman aiheuttanut. Lievissä tapauksissa tämä, paikallinen kylmähoito ja tulehduskipulääke kuurina suun kautta tai geelinä kipualueen iholla riittää rauhoittamaan nivelen. Lonkan venyttely helpottaa myös oloa.

Kovin kivuliaassa limapussitulehduksessa oma hoito ei riitä. Tällöin lääkäri voi antaa limapussiin kortisoni-puuduteruiskeen. Jos yksi ruiske ei riitä, hoito kannattaa uusia 3–4 viikon kuluttua.

Patteja sormissa

Nivelrikkoa esiintyy myös sormissa. Yleisintä on kipu, turvotus, jäykkyys ja pienet nivelrikkokyhmyt kärkinivelissä. Tauti on eri perua kuin nivelreuma, joka vaurioittaa niin ikään sormien niveliä. Se iskee mielellään rysty- ja keskiniveliin.

– Nivelreumassa sormien aamujäykkyys kestää yli tunnin ja nivelet ovat turvonneet ja tunnustellessa kipeät. Yhtä lailla psoriaasi, sukupuolitaudit tai jokin virustulehdus voivat aiheuttaa sorminiveltulehduksia, Timo Pohjolainen sanoo.

Sormien nivelrikko oireilee yleensä vuoden kaksi. Sitten nivelet jäykistyvät ja kipu häviää. Alkuvaiheen nivelrikkoa voi hoitaa kylmällä ja kipulääkityksellä, mieluiten vatsaystävällisellä parasetamolilla.

– Naisilla sormien nivelrikko on miehiä yleisempää ja kulkee vahvasti suvussa. Rikko etenee helposti myös naapurisormiin, eikä sairautta voi oikein mitenkään ehkäistä.

Sormien nivelvaivoja on muitakin: Jännetupentulehdus aiheuttaa liikekipua, arkuutta ja turvotusta kämmeniin ja sormien tyviosiin. Keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla keskihermon pinteestä ranteessa seuraa herkästi peukalo-, etu- ja keskisormien puutumista, pistelyä ja yösärkyä.

Pinteen aiheuttaa synnynnäisesti kapea rannekanava tai toistuvat ja puristavat sormien koukistusliikkeet.

– Hyvällä työasennolla voi ehkäistä rannekanavaoireyhtymää. Puristusvoimaa vaativaa toistotyötä pitää ehdottomasti vähentää. Sama koskee tietysti harrastuksia tai kotielämää. Yölasta, joka korjaa ranteen asentoa, kannattaa ottaa käyttöön.

Oikea tekniikka

Entäpä kuulu ja kipeä tenniskyynärpää – kuka muu sen saa kuin virheellisen tekniikan omaava pallonlyöjä?

– Tenniskyynärpää liittyy aina toistorasitukseen, vaikka sen syntysyitä ei tarkkaan tunnetakaan. Se kuitenkin jo tiedetään, että sormien ja ranteen ojentajien kiinnityskohtaan kyynärpäässä syntyy tässä kiputilassa mikroskooppisen pieniä repeytymiä, hienoista murtumaa, arpikudosta sekä tulehdusreaktio, Timo Pohjolainen sanoo.

Rasituksen lopettaminen ja välttäminen on taudin pahimmassa vaiheessa ehdottoman oleellista, kotihoidoksi fysiatri suosittaa myös kylmää ja kipukohtaan siveltävää kipuvoidetta. Tenniskyynärpääside voi helpottaa potilaan vointia, samoin venyttely: käsivarren lihasten vetreytys helpottaa oireistoa.

– Yhä useampi saa tenniskyynärpään nykyisin muusta kuin tenniksestä, mailapelistä tai virheellisistä työasennoista. Etenkin jääkiekkoilijoiden ja salibandyn pelaajien on syytä opetella kyynärpäätä säästävä mailankäyttötekniikka, jotta säästyy tältä inhottavia kipuja tuottavalta rasitustaudilta.

Asiantuntijoina fysiatrian ylilääkäri, dosentti Olavi Airaksinen ja ylilääkäri, fysiatri Timo Pohjolainen

Lisää tietoa nivelrikosta

Kipeään niveleen löytyy apu

Jos ravintoaineiden saanti syystä tai toisesta heikkenee, kudoksen hajoaminen voittaa uudistumisen ja kudos alkaa haurastua. Kansanomaisesti tätä kutsutaan elimistön "kulumiseksi". Kuuntele Paula Heinosta, joka kertoo nivelille hyvästä ravinnosta: 17.11.13 Osa 4/5 (4:16) Osa 5/5 (5:08) http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/ Oikea ravinto on perusta nivelten hyvinvoinnille: http://aijaa.com/cUxmvJ Ravinnolla on merkitystä! http://aijaa.com/wTf3JU Viljat pois ja kasvikset...
Lue kommentti