Liikunnalla voi estää ja hidastaa osteoporoosia eli luiden haurastumista. Hyvä olisi aloittaa nuorena, mutta myöhemmälläkin iällä se on hyödyllistä. Mikä on sinun liikuntalajisi?

1. Kun nainen täyttää 50 vuotta, hänen luunsa alkavat haurastua.

Nykytiedon mukaan luun väheneminen alkaa naisilla ja miehillä jo ennen 30 ikävuotta varsinaisen kasvun päätyttyä. Naisilla haurastuminen kiihtyy vaihdevuosi-iässä, kun estrogeenihormonin eritys loppuu.

2. Luuston vahvuus hankitaan nuoruusiässä, joten vanhempana ei voi luitansa enää lujittaa.

Kasvuikä on todella tärkein vaihe luun kunnon turvaamisessa. Tällöin pannaan ikään kuin luuta pankkiin kasvattamalla luumassa mahdollisimman suureksi. Vanhempanakin voi luitaan lujittaa, tosin se vaatii enemmän ponnistelua. Suomessa on UKK-instituutin tutkimuksissa osoitettu, että liikunnasta on hyötyä luustolle myös vanhemmalla iällä.

3. Liikunnan pitää olla tosi rasittavaa, että se vahvistaisi luita. Kauppakassin kantaminen ei riitä.

Kauppakassin kantokaan ei ole tyhjänpäivästä: se ylläpitää luumassaa, tasapainoa ja lihasvoimaa. Ne kaikki ovat murtumien ehkäisyssä tärkeitä. Varsinaisesti luun määrää kasvattavassa liikunnassa pitää olla paljon tärähdyksiä ja vartalon suunnanmuutoksia. Hyvää luuliikuntaa ovat esimerkiksi aerobic, mailapelit ja laskettelu.

4. Luut haurastuvat, jos käyttää runsaasti alkoholia ja tupakoi.

Alkoholin vaikutukset luustoon ovat runsaasta tutkimuksesta huolimatta edelleen jossain määrin kiistanalaisia. Monissa amerikkalaistutkimuksissa on osoitettu alkoholin ja tupakan haurastuttavan luita. Suomessa ei edes erittäin runsaasti ja pitkään alkoholia käyttäneillä muuten terveillä ole todettu osteoporoosia sen enempää kuin muilla. Kohtuullisen alkoholinkäytön on voitu eräissä tutkimuksissa odeta olevan jopa luille hyväksi. Tupakka sen sijaan on todellakin haitallista luille.

5. Laktoosi-intoleranssista kärsivien luut haurastuvat helpommin kuin muilla.

Laktoosi-intoleranssi on haitallista, jos kalsiumia saa liian vähän. Jos turvaa kalsiumin saannin vaikkapa vähälaktoosisilla maitotuotteilla tai kalkkitableteilla, ei laktoosi-intoleranssista ole luustolle haittaa.

6. Laihduttaminen ja rankka treeni haurastuttavat luita.

Näin todella on, mutta laihduttamisen täytyy olla todella rankkaa, anoreksiaan johtavaa. Lihavan ei kannat luopua painonpudotusaikeistaan osteoporoosin pelossa.
Treenaaminen on liian rankkaa, jos se johtaa alipainoisuuteen ja naisilla kuukautisten poisjäämiseen. Silloin se häiritsee luulle tärkeiden hormoneiden tasapainoa.

7. Jos juo maitokahvia, maito kumoaa kahvin huonon vaikutuksen luustoon.

Näin todella näyttäisi olevan. Kahvi ei kuitenkaan edes sellaisenaan ole kovin haitallista luustolle.

8. Luita ei voi enää uudelleen vahvistaa, jos ne ovat alkaneet haurastua.

Muutenhan ei elintapaneuvonnalla ja luulääkkeillä tekisi juuri tekisi mitään. Luusto on elävää, alati uudistuvaa kudosta jonka aineenvaihdunnan tasapainoon ja määrään voidaan koko ajan vaikuttaa.

9. Jos kasvaa teini-iässä nopeasti pituutta, luista saattaa tulla hauraat.

Tällaista on kyllä esitetty, mutta tietääkseni tieteellinen näyttö ei ole kovin vahva.

10. D-vitamiinin saanti lujittaa luita.

D-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä suolistosta ja vähentää sen poistumista luusta. Teollisuusmaissa saadaan yleisesti liian vähän D-vitamiinia ravinnosta, Pohjolassa auringosta ei juuri tule täydennystä. Ravinnon ja tabletteina tai tippoina annosteltavan D-vitamiinin myrkyllisyyttä on aivan syyttä pelätty.

11. Jos kaatuu ja murtaa luunsa, kannattaa mittauttaa luuntiheytensä.

Näin kannattaa tehdä. Varsinkin jos kaatuessa murtuu lonkka, lantio, lanneranka, olkaluu tai ranne mittaus kannattaa tehdä, koska silloin takana todella on osteoporoosi. Se helpottaa myös hoidon seurantaa.

12. Diabetes lisää osteoporoosiriskiä.

Näin on, tosin diabetestyypeillä on eroa. Kakkostyypin diabetekseen kuuluu usein ylipaino, jolla taas on päinvastainen vaikutus.

13. Laihan luut ovat heikommat kuin tukevan.

Näin on, mutta lihava tarvitseekin vahvemmat luut, koska niiden varassa on enemmän painoa.

14. Kalkkitablettien syöminen ei lujita luita yhtä tehokkaasti kuin maitotuotteet.

Tämä ei pidä paikkaansa, sillä kaikki kalsium imeytyy lähes yhtä hyvin.

Asiantuntijana dosentti Kalevi Laitinen Meilahden sairaalasta.

Lue lisää:

Ikä ei este liikunnalle

Luut lujina pitkään

Terveyskirjasto - vahvat luut