Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Se on tutkittu: katso mitkä elämäntavat suojaavat rintojasi.

Usein rintasyöpäpotilas selittää sairastumistaan menetyksillä tai stressillä. Vaikka suoraa yhteyttä rintasyöpään ei ole osoitettu, suuren psyykkisen stressin on todettu olevan myrkkyä immuunipuolustukselle. Se vanhentaa soluja ennenaikaisesti ja kasvattaa kenties myös syöpäriskiä.

Tee siis asioita, jotka tuottavat hyvää oloa ja ole riittävän itsekäs oman tilasi vaalimisessa. Ja jos sairastut, muista: ennuste on erinomainen. Viiden vuoden kuluttua on elossa lähes 90 %.

Väriä lautaselle

Kasvisvoittoinen ruokavalio pienentää monen syövän vaaraa, myös rintasyövän. Kasvikset ovat hyviä ravintokuidun, vitamiinien ja kivennäisaineiden lähteitä. Niissä on myös syövältä suojaavia flavonoideja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mahdollisimman terveellisen yhdistelmän saat syömällä vihanneksia, hedelmiä ja marjoja laidasta laitaan. Varsinaisia flavonoidipommeja ovat sipuli, parsakaali ja kotimaiset marjat, kuten mustikka, puolukka ja tyrni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosi myös kalaa, jonka sisältämät hyvät rasvahapot suojaavat sydän- ja verisuonitautien lisäksi todennäköisesti myös rintasyövältä.

Ylös ja liikkeelle

Liikkuvilla naisilla on jopa viidenneksen pienempi riski sairastua rintasyöpään kuin sohvaperunoilla.

Liikkuminen vaikuttaa edullisesti hormonitasapainoon ja vähentää rasvan kasaantumista vyötärölle. Vaihdevuodet ylittäneillä naisilla vatsaontelon ympärille kertynyt rasva tuottaa syövän kasvua kiihdyttäviä kasvutekijöitä.

Kun pysyt liikkeessä, ruoansulautus nopeutuu. Se lyhentää myös syöpää aiheuttavien aineiden kulkuaikaa suolistossa ja voi näin vähentää vaaraa sairastua erityisesti paksusuolisyöpään. Liikunta laskee verensokeria ja antaa puhtia puolustusjärjestelmälle. Hyvässä iskussa oleva immuunipuolustus pystyy poistamaan haitallisia syöpä­soluja tehokkaasti.

Rääkkiä ei tarvitse tavoitella, arkiliikunta riittää. Liikuntasuositus on puolesta tunnista tuntiin päivässä.

Sauhuttelu seis

Tupakansavusta on tunnistettu ainakin 60 karsinogeenista eli syöpää aiheuttavaa yhdistettä. Rintasyövän suhteen tupakkatuotteiden karsinogeenit ovat vaaraksi erityisesti nuorille naisille, joiden rintakudos on vasta kehittymässä. Tupakka ja alkoholi yhdessä ovat tuplasti huono valinta: ne voimistavat toistensa haittavaikutuksia.

Karta kiloja

Vaihdevuosien jälkeen suuri osa estrogeenista, joka lisää hormoni­riippuvaisen syövän riskiä, tulee rasvakudoksesta. Kilojen karistaminen antaa siis syöpäsuojaa.

Alkoholia varoen

Suuri osa rintasyövistä on yhteydessä hormonitoimintaan. Alkoholi tekee hallaa, sillä se nostaa naisen mieshormoni- eli testosteronipitoisuutta sekä vapaan estrogeenin pitoisuutta.

Turvallista napsurajaa ei ole: jo yksi alkoholiannos päivässä voi lisätä sairastumisen riskiä. Vaarallisuus piilee alkoholin asetaldehydissä sekä sen aiheuttamissa hormonaalisissa muutoksissa.

Älä nipistä unesta

Liian vähäinen tai epäsäännöllinen uni häiritsee melatoniinin eritystä ja voi lisätä syövän riskiä. Monille voisikin suoralta kädeltä ”määrätä” lisätunnin yöuniin. Huono nukkuminen myös lihottaa, mikä taas lisää rintasyövän riskiä.  

Asiantuntija: Liisa Pylkkänen, ylilääkäri, kliinisen onkologian dosentti, Suomen syöpäyhdistys ry

Dr Cancer

Pubmedistä löytyy yli 1500 artikkelia rintasyövästä ja dee vitamiinista.
Asia on tuntematon naisjärjestöille ja THL: lle ja ravitšemustutkijoille.
100 mikrog päivässä jos haluaa prevention kesän ulkopuolella

Dr Cancer

Pubmedistä löytyy yli 1500 artikkelia rintasyövästä ja dee vitamiinista.
Asia on tuntematon naisjärjestöille ja THL: lle ja ravitšemustutkijoille.
100 mikrog päivässä jos haluaa prevention kesän ulkopuolella

Sisältö jatkuu mainoksen alla