Selkäkipu on hyvin yleinen vaiva. Kipu johtuu joskus siitä, että vääränlainen kuormitus on aiheuttanut venähdyksen, revähdyksen tai muun vaurion selän rakenteissa, mutta tavallisesti kivulle ei löydy yksiselitteistä syytä. Äärimmäisen harvoin kyseessä on vakava sairaus. Pahin kipuvaihe menee tavallisesti ohi viikossa.

Liiku näin

Harrasta monipuolista liikuntaa säännöllisesti useita kertoja viikossa. Muun liikunnan ohella on syytä harjoittaa 1–2 kertaa viikossa erityisesti keskivartaloa.

Harrasta liikuntaa, joka kehittää keskivartalon lihasten hallintaa, ylläpitää rangan liikkuvuutta ja antaa hyvän mielen.

Selälle hyviä liikuntamuotoja ovat muun muassa kuntopiiri, jossa tehdään vatsa- ja selkälihasliikkeitä, sekä keppijumppa, jossa liikkeitä tehdään keskivartalolla. Erityisesti keskivartalon harjoittamiseen suunniteltuja ohjattuja tunteja on tarjolla useissa kuntokeskuksissa. Tärkeintä on valita lajeja, joista nautit.

Huomioitavaa

Liikunta ei yksin ehkäise selkävaivoja, mutta sillä on merkitystä yhdessä muiden terveellisten elämäntapojen kuten terveellisten ruokailutottumusten, painonhallinnan, tupakoimattomuuden ja stressin välttämisen kanssa.

Liikunta auttaa ylläpitämään toimintakykyä silloin, kun selkäkipu toistuu usein tai pitkittyy.

Voit säästää selkääsi, kun opettelet oikeat työasennot ja oikean nostotekniikan. Pidä taakka lähellä vartaloasi ja nosta selkä suorana, jalkojen voimaa käyttäen. Jännitä vatsalihakset vetämällä napaa kohti selkärankaa, ennen kuin nostat taakan.

Aloita liikunta rauhallisesti. Lisää liikuntakertojen määrää ja kestoa vähitellen.

Liikuntaohjeen asiantuntijana ylilääkäri Simo Taimela

Säännöllinen liikunta:

  • ehkäisee selkävaivojen uusiutumista
  • ehkäisee selkävaivojen kroonistumista
  • auttaa selkävaivoista kärsivää ylläpitämään toimintakykyään
  • ylläpitää ja kehittää selkälihasten voimaa, kestävyyttä, koordinaatiota ja reaktiokykyä
  • vilkastuttaa verenkiertoa selän rakenteissa