Jokaisen selkä tietää parhaiten, miten sen on hyvä olla. Yhtä oikeaa istumisasentoa ei ole mutta tuolin valinnalla siihen voi vaikuttaa.

Istumista voi keventää hyvällä tuolilla. Voit valita tavallisen tai ylellisen työtuolin, satula- ja polvituolin, keinuvan, pyörivän, tärisevän sekä makuuasentoon säädettävän tuolin välillä. Tulisiko työhönkin lisää hohtoa, jos istuisi vähän hassusti?

Tärkeimmät säädettävät osat tavallisessa työtuolissa ovat istuimen korkeus, selkänojan korkeus ja kaltevuus sekä käsinojat. Liukuvalla istuinosalla voi siirtää takamusta penkissä ja liikutella selkää. Jos tuolissa on keinumekanismi, käytä sitä, niin vältät alaselkää kiristymästä ja jäykistymästä.

— Jos haet vaihtoehtoa tavanomaiselle työtuolille, kokeile satula- tai polvituolia. Selkänojaton tuoli varmistaa selälle aktiivisen asennon ja selän pyöristymiseltä välttyy automaattisesti, Työterveyslaitoksen ylilääkäri Esa-Pekka Takala sanoo.

Mikään tuoli ei kuitenkaan välttämättä sovi kaikille. Parin kolmen päivän kokeilun jälkeen tiedät, istuuko tuoli sinulle. Kannattaakin pyytää tuoli muutamaksi päiväksi koekäyttöön ennen lopullista hankintaa.

Tauot estävät selkävaivoja

– Mikään asento ei ole selälle hyvä tai huono, jos siinä ollaan lyhyen aikaa. Mutta pitkään istuessa kannattaa miettiä, miten ja millaiseen tuoliin asettuu, Esa-Pekka Takala sanoo.

Selän, niskan ja hartioiden vaivoja voi ehkäistä istuma-asennolla, joka on samanaikaisesti dynaaminen ja rento ja jossa selän luonnollinen notko lanne­selässä säilyy.

– Hyväkään tuoli ja istuma-asento eivät estä pitkän istumisen haittoja. Siihen auttaa vain liike – myös työpäivän aikana. Jos takapuoli puutuu, se on viimeistään merkki siitä, että nyt on istuttu liian pitkään. Hermot ovat puristuksessa.

Istujan pitäisi nousta 30–45 minuutin välein pystyyn. Kun puhut seisten puhelimessa, kävelet printterille, asioit työkaverin luona ja haet juotavaa, saat lepotauon myös aivoille.

– Ihminen ei jaksa olla tehokas yhtäjaksoisesti pitkään. Pienenkin elvyttävän tauon jälkeen työ taas luistaa.

Istuessakin voi vaihdella asentoa. Pieni liike panee lihakset töihin. Se auttaa verenkiertoa ja poistaa turvotusta. Liike myös pumppaa välilevyihin nivelnestettä, joka ravitsee nivelrustoja. Pieni liike istuessa pitää kehon valmiudessa lähteä liikkeelle ja suojaa lihaskrampeilta, jos tulee äkkilähtö.

Istu rentona mutta aktiivisena

  •  Jalat ovat tukevasti lattialla tai jalkatuella.
  •  Kyynärvarret ovat vaakatasossa ja tukevat pöytään tai istuimen käsinojiin.
  •  Selkä pysyy neutraaliasennossa eikä pyöristy.
  •  Hartiat pysyvät rentoina ja niska suorassa.
  • Ruutu on katseen vaakatason alapuolella.

    Asiantuntijat: Esa-Pekka Takala ylilääkäri Työterveyslaitos
    Tommi Vasankari, tutkimusprofessori, UKK-instituutti

Lue lisää: 8 syytä nostaa peppu ylös penkistä
Istuja, suojaa itsesi säryiltä