Koskaan ei ole myöhäistä hoitaa ja ehkäistä nivelvaivoja. Keräsimme parhaat keinot.

Hoida

  • Levolla. Aloita liikunta tauon jälkeen varovasti, alkuun puolella normaalista määrästä.
  • Parasetamolilla ja paikallisilla tulehduskipulääkegeeeillä, jotka soveltuvat hyvin itsehoitoon. Nivelrikkoiselle lääkäri määrää sopivan kipulääkityksen.
  • Turvotusta harsoon käärityllä kylmäpussilla 3–4 kertaa päivässä 10–20 minuuttia kerrallaan.
  • Fysioterapeutin antamin ohjein tai lähde mukaan liikuntaryhmään.
  • Kevyillä painoilla (1/2–2 kiloa) tai jumppakuminauhalla. Näin saat lihaksiisi voimaa ja liikkuvuutta.
  • Kävelykeppi voi helpottaa liikkumista hankalassa kipuvaiheessa.

Ehkäise

  • Liikkumalla säännöllisesti mutta kohtuudella.
  • Säilyttämällä normaalipaino tai laihduttamalla. Jo 5–10 prosentin painonpudotus vähentää nivelten kuormitusta ja kipuja.
  • Välttämällä vammoja liikunnassa tai työssä. Muista hyvät työasennot!
  • Harrastamalla mieluisaa urheilua kohtuullisen kivun rajoissa. Mikään laji ei ole varsinaisesti kielletty mutta vältä kovaa kipua aiheuttavaa liikuntaa. Nivelille ystävällisiä lajeja ovat muun muassa kävely, sauvakävely, uinti, vesijumppa, tanssi ja pyöräily.
  • Puoli tuntia päivässä kestävyysliikuntaa ja kaksi kertaa viikossa lihaskuntoa vahvistavaa liikuntaa. Jäykkiä lihaksia vetreyttää venyttely.
  • Vaihtele lajeja: kokeile toista lajia, kun nivelesi kipeytyvät. Parin päivän päästä oma lajisikin luultavasti taas onnistuu.
     
    Asiantuntija Jari Arokoski, fysiatrian dosentti, Kuopion yliopistollinen sairaala

Lue lisää
Kipeään niveleen löytyy apu
Liike hoitaa kipeää polvea
Jalkakivusta eroon