Virtsankarkailu nolottaa, mutta hoitamattomana oireet pahenevat vaivihkaa ja alkavat rajoittaa elämää. Hoito kannattaa, sillä yli puolet saa avun ohjatulla jumpalla.

Virtsanpidätysvaivat tulevat kuin varkain. Aluksi housuun lirahtaa flunssa-aikaan aivastellessa tai juuri ennen kuukautisia, kun lantionseutu on erityisen herkässä tilassa. Vähitellen oireet lisääntyvät: virtsaa karkaa tuolilta noustessa tai bussin perään pinkoessa. Jumpassa tai juoksulenkillä tirahtaa aluksi vain tippa äkillisesti ponnistaessa, mutta pikku hiljaa virtsaa alkaa karkailla yhä useammin ja pienestäkin ponnistuksesta.

ENSIN JÄÄ LIIKUNTA

Vaiva stressaa ja rajoittaa elämää. Käsilaukussa pitää aina olla terveyssiteitä ja alushousuja. Into liikkua vähenee. Naisen itsetunto saa kolauksen ja kynnys seksiin kasvaa. Mitä jos virtsaa lirahtaa kesken rakastelun? Uskaltaako kumppanille kertoa? Virtsan karkailu aiheuttaa ahdistusta ja masennusta.
Jos liikunta jää pois, paino nousee ja oireet pahenevat, sillä ylipaino lisää pidätysongelmia.

— Virtsankarkailu on etenevä vaiva, eli hoitamattomana oireet vähitellen pahenevat. Valitettavasti naiset häpeävät karkailua niin paljon, etteivät halua myöntää sitä edes itselleen, kertoo lantionpohjan häiriöihin erikoistunut fysioterapeutti Vuokko Jernfors.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hänen mukaansa virtsankarkailu on tyypillinen “ovensuuvaiva”. Siitä mainitaan lääkärille tai fysioterapeutille ohimennen vastaanottoajan lopuksi, kun ollaan jo menossa ulos. Hoitoa ei kehdata tai osata pyytää, vaikka apua on saatavilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

RASKAUS KOETTELEE

Virtsanpidätysongelmia on monenlaisia. Tyypillisin on ponnistusinkontinenssi, jossa vatsanpaine nousee yskäisyn tai äkkinäisen liikkeen johdosta, ja virtsa karkaa. Jotkut kärsivät yliaktiivisesta rakosta, jolloin pakottava virtsaamisen tarve iskee tavallista useammin ja virtsa karkaa vessaa etsiessä. Jotkut kärsivät sekamuotoisesta inkontinenssista, johon liittyy molempia.

Tässä jutussa keskitytään yleisimpään muotoon eli ponnistusinkontinenssiin ja sen hoitoon.

Ponnistusinkontinenssissa lantionpohjan lihakset ovat heikot ja ponnistukseen tarvittavat lantionpohjan lihakset aktivoituvat liian myöhään.

Raskaus ja synnytys koettelevat lihasten kuntoa, samoin hormonitoiminnan muutokset, diabetes, ylipaino ja ummetus. Myös raskas työ tai harrastus voivat kasvattaa painetta vatsaontelossa, jolloin pidätyskyky heikkenee. Ryhdistäkin kannattaa pitää huolta.

Iän myötä lantionpohjan lihakset heikkenevät. Joka viides 25—60-vuotias nainen kärsii virtsankarkailusta, yli seitsemänkymppisistä yli puolet.

APUA FYSIOTERAPEUTILTA

Fysioterapia on virtsankarkailun ensisijainen hoito, sillä kaksi kolmesta saa avun fysioterapeutin vastaanotolla ja säännöllisellä kotiharjoittelulla. Jos kärsit virtsankarkailusta, mene ensin lääkäriin, jotta tulehdukset tai rakenteelliset syyt voidaan sulkea pois.

Fysioterapialähetteen kanssa kannattaa hakeutua sellaisen fysioterapeutin vastaanotolle, jolla on käytössään elektromyografia- eli EMG-laite. Se mittaa emättimeen asetetun elektrodin avulla, miten lantionpohjan lihakset käyttäytyvät esimerkiksi yskäistessä ja antaa palautteen.

— Voi olla suuri ahaa-elämys nähdä monitorilta, kuinka lantionpohja reagoi vasta yskäisyn jälkeen. Sitten harjoitellaan supistamaan lantionpohjaa jo ennen yskäisyä tai ponnistusta, Vuokko Jernfors kertoo.

EMG:n perusteella fysioterapeutti osaa antaa täsmälliset kotiharjoitteet. Yleensä ongelmana on lihasten heikkous, mutta joskus lihakset ovat kestojännityksessä, jolloin tarvitaan ennen kaikkea rentouttavia harjoitteita.

ALOITA ENNAKOINNISTA

Kun ihminen aivastaa, nousee nojatuolista tai kumartuu nostamaan märkää pyykkiä pyykkikoneesta, lantionpohjassa tulisi tapahtua automaattinen reaktio: ensin supistuvat syvät lihakset ja vasta sitten pinnalliset eli pakaraja vatsalihakset. Ponnistusinkontinenssista kärsivillä syvien lihasten supistus tapahtuu liian myöhään.

Etsi arjestasi rutiineja, joihin voit yhdistää supistusharjoituksia. Muuten niitä on vaikea muistaa tai viitsiä tehdä. Treenaa lantionpohjaa esimerkiksi hampaita pestessä, bussia odotellessa, liikennevaloissa, kauppajonossa ja tv:tä katsellessa.
Supistele välillä istuen, välillä seisten tai maaten, niin opit tekemään ennakoivan supistuksen kaikissa asennoissa.

SUPISTA NÄIN

Imaise emätintä sisään ja ylös kohti napaa. Rypistä samalla peräaukkoa. Ideana on tehdä liike niin pienesti ja kevyesti, että vain lantionpohjan syvät lihakset aktivoituvat. Jos pakara- ja vatsalihakset jännittyvät tai pidätät hengitystä, supistus on liian voimakas ja hidastaa eriytyneen supistuksen oppimista.

Opettele tekemään ennakoiva supistus aina ennen kuin liikut. Supista, ja vasta sitten nosta kantamuksia. Supista, ja vasta sitten kumarru solmimaan kengännauhat.

Supista lantionpohjan lihaksia kevyesti 2 sekunnin ajan. Päästä rennoksi 2 sekunniksi.

Jatka tätä dynaamista, pumppaavaa liikettä 2 minuutin ajan. Tee harjoitus 4 kertaa päivässä. Kun tämä alkaa sujua eri asennoissa, voit lisätä supistuksen kestoa tai voimaa.

Pidä 1–2 lepopäivää viikossa, mutta on tärkeää harjoitella säännöllisesti.

Minä ratsastajamummu olen saanut avun virtsankarkailuun ns lankku-punne ruksella. Ohje kuului että punnerruksen aikana kämmenet täytyy pitää avoinna yläspäin, siinä on se juju joka nimenomaan vahvistaa lantionpohjaa. Se on näin pienestä kiinni mutta apua olen saanut; illoin,aamuin minuutin punnerrus.

Jussi

Eipä olllut apua vastaavsta vaivasta kärsivälle ikämiehelle. Minulla on kyllä lääkitys vaivaan, mutta ei tunnu auttavan. En käytä alkoholia, en tupakoi. Olen lievästi ylipainoinen. Vaiva on tosi kiusallinen. Pakonomainen virtsaamisen tarve ei ole naurun asia ja kiusallinen sosiaalisessa elämässä. Joka paikassa ei ole vessaa. Virtsaamispakkoon liittyy myös kirvelyä. Virtsaputken kirurginen "höylääminen" tuskin asiaa auttaa. Syy on muualla. Vaipoissa en kyllä ala kulkemaan, perusterve mies. Samoin en lankea tilaamaan yli sata euroa maksavaa elektronista laitetta. Vaiva pahenee liikkeellä ollessa. Ei myöskään ole mukavaa, jos vaiva estää matkailun. Mistä apu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla