Muista pysähtyä, niin tunteet eivät leviä käsiin. Kuva: iStockphoto
Muista pysähtyä, niin tunteet eivät leviä käsiin. Kuva: iStockphoto

Vanhempi näyttää hyvää esimerkkiä, kun hän suhtautuu mokiinsa rakentavasti. Samalla paranee koko perheen ilmapiiri.

Lapsi kaatoi hankalan illan päätteeksi hermostuessaan tuolin, ja vanhemmalta meni samalla kuppi nurin. Yhteisen huudon jälkeen tuntuu joka kerta yhtä ikävältä: oliko minun pakko hermostua tällä tavalla?

Paitsi että parempaa tunteiden säätelyä voi opetella onneksi aikuisenakin, kannattaa omiin epäonnistumisiin suhtautua lempeästi. Samalla tulee opettaneeksi lapselle tärkeää itsemyötätunnon taitoa.

Vanhemmalle itsemyötätunnosta on mokan hetkellä paljon apua, kertoo mindfulness-kouluttaja Sari Markkanen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Vaikeat hetket kuuluvat vanhemmuuteen. Kun lapsella on hankalaa, voivat aikuisen omatkin kipeät tunteet aktivoitua. Silloin on oleellista tunnistaa myös omat tunteet ja suhtautua sekä omiin että lapsen hankaliin tunteisiin myötätuntoisesti ja niin, että tunnetila ei vie voittoa, Markkanen sanoo.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Jos aikuinen jää kiinni hankalaan tunteeseen, hän ei pysty olemaan läsnä seuraavassakaan hetkessä.”

Markkasen mukaan itsemyötätunto auttaa kohtaamaan vaikeuksia ja suhtautumaan itseen anteeksiantavammin. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että tarjoaa itselleen samaa ystävällisyyttä kuin osoittaisi rakkaalle ihmiselle.

Kun omaa turhautumista katsoo lempeästi ymmärtäen, siihen saa etäisyyttä. Se voi auttaa hellittämään hankalasta tunteesta.

– Jos aikuinen jää hankalaan tunteeseen kiinni, hän ei pysty olemaan läsnä seuraavassakaan hetkessä. Kun hän oppii suhtautumaan kokemukseensa lempeämmin, on helpompi hellittää vaikeasta tunteesta. Silloin voi kohdata vastoinkäymiset tasapainoisemmin ja ilmaista tunteitaan paremmin, Markkanen jatkaa.

– Vanhempi, joka tiedostaa tilanteen ja on siitä pahoillaan, antaa lapselleen arvokkaan viestin: Hankalistakin tunteista pääsee yli. Yritetäänkö uudestaan?

Pidä omia taukoja

Aikuinen voi harjoitella itsemyötätuntoa yksinkertaisella menetelmällä. Tee näin:

  1. Kun hankala hetki on päällä, pysähdy siihen.
  2. Kuulostele omaa kokemustasi ja huomaa, että nyt tuntuu kurjalta. Älä torju äläkä vähättele tunnettasi vaan ota se lempeydellä vastaan. Voit sanoa mielessäsi: Tämä on kurjaa, tai vaikkapa auts, tämä sattuu.
  3. Aseta tunne perspektiiviin: Tuli mokattua, mutta meistä kaikista tuntuu välillä tältä.
  4. Sano itsellesi lohdutuksen sana. Muista lempeys ja hellyys itseäsi kohtaan myös äänensävyssä. ”Kyllä tästä selvitään. Olen itseni rinnalla.” 

Toinen tärkeä keino itsemyötätunnon vahvistamiseen on sekin simppeli: pidä itsestäsi huolta. Silloin hyvään arkeen riittää voimia parhaalla mahdollisella tavalla.

”Kannattaa pohtia, mitä tarvitsee ja kaipaa juuri nyt. Silloin pystyy olemaan paremmin läsnä muillekin.”

Sari Markkanen kehottaa jokaista vanhempaa miettimään, miten voi huolehtia itsestään joka päivä. Kun pitää huolta tarpeistaan, nousevat kielteiset tunteet pintaan harvemmin.

– Tauko itselle on todella tärkeää itsemyötätuntoa vanhemmalle. Voi ottaa pienen, oman hetken kävelyllä, meditoida, tai vaikkapa keittää kupin kahvia. Kannattaa pohtia, mitä tarvitsee ja kaipaa juuri nyt. Silloin pystyy olemaan paremmin läsnä muillekin, Markkanen sanoo.

Tämä Vauva- ja Meidän Perhe -lehden artikkeli on ilmestynyt alun perin Vauva.fi:ssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla