
Meluisassa luokkahuoneessa lasten kyky keskittyä häiriintyy, ja se voi vaikuttaa oppimistuloksiin, tutkija sanoo.
Ympäristön häly vaikuttaa lasten keskittymiskykyyn voimakkaammin kuin aikuisilla. Tämä selviää Aalto-yliopiston ja belgialaisen Erasme-sairaalan tutkimuksesta, jossa tutkittiin niin sanottua cocktailkutsuilmiötä eli kykyä keskittyä yhteen puhujaan taustahälyssä.
Lapsilla aivotoiminta seurasi puhujan ääntä huonommin kuin aikuisilla, erityisesti silloin, kun taustahälyn voimakkuus kasvoi.
– Hälyisässä ympäristössä, kuten meluisassa luokkahuoneessa, lasten kyky keskittää huomionsa opettajaan häiriintyy, ja se taas voi vaikuttaa oppimistuloksiin, Aalto-yliopiston senioritutkija Veikko Jousmäki sanoo.
Journal of Neuroscience -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa verrattiin aikuisia ja 6–9-vuotiaita lapsia. Aivotoimintaa seurattiin magnetoenkefalografialla (MEG) samalla, kun tutkittavat seurasivat yhtä puhujaa taustahälyn keskeltä. Taustahäly koostui toisten puhujien tarinoista, ja sen voimakkuutta muunneltiin kokeen eri osissa.
Jos ympäristössä ei ole hälyä, keskittymiskyky säilyy sekä aikuisilla että lapsilla. Jos taustahälyä lisätään, aikuinen pystyy edelleen seuraamaan puhetta, mutta lapsen tarkkaavaisuus heikkenee melko nopeasti.
Kyky keskittyä hälyssä kehittyy iän myötä
Kouluiässä lasten on vielä vaikea valikoida tarkkailtavaa puhetta taustahälyn seasta, mutta kyky keskittyä yhteen äänivirtaan kehittyy iän myötä. Tutkimustulos tukee aikaisempaa havaintoa siitä, että lasten on vaikea ymmärtää puhetta meluisissa ympäristöissä.
– MEG-mittauksen avulla näimme puhujan puheen rytmin ohjaavan kuulijan kuuloaivokuoren toimintaa. Kun taustahälyä lisättiin, aikuisten aivot pystyivät seuraamaan puhetta yhtenäisenä äänivirtana, kun taas lapsilla puheen seuraaminen häiriintyi herkästi, Veikko Jousmäki kertoo.
Isoissa päiväkodeissa, luokissa ja kouluissa hälinä on tavallista, ja siitä on myös muuta haittaa. Jos lapsi altistuu arjessaan riskirajat ylittävälle melulle, se voi heikentää hänen muistiaan ja tarkkaavaisuuttaan sekä viivästyttää lukemaan oppimista. Myös luetun ymmärtäminen häiriintyy.
Tämä Vauva- ja Meidän Perhe -lehden artikkeli on ilmestynyt alun perin Vauva.fi:ssä.