Core tarkoittaa helppoa ja tehokasta keskivartalotreeniä. Laiskaksi tunnustautuva näyttelijä Niina Lahtinen innostui siitä heti.

Moni keskittyy vain vahvistamaan suoria vatsalihaksia, jolloin vatsalihasten kunto ja keskivartalon tuki jäävät helposti hieman vajaaksi. Korjataanpa asia ja tehdään tehotreeni syville ja vinoille vatsalihaksille.

Opettele 5 teholiikettä syville ja vinoille vatsalihaksille, niin saat vahvan selän ja litteän vatsan.

 –  Keskivartalo on mielestäni tärkein treenattava, sillä kaikki liikkeet kävelystä lähtien juontavat juurensa sinne. Keskivartalo on myös tosi ongelmallinen – varsinkin meillä synnyttäneillä naisilla. Ryhti lysähtää milloin mihinkin
suuntaan ja vatsa pullahtaa. Pitäisi aina olla personal trainer muistuttamassa, että vatsa sisään, Niina Lahtinen sanoo.

Seuraava core-treeni laittaa syvät ja vinot vatsalihakset töihin. Saat vahvemman keskivartalon ja litteämmän vatsan.

Tee ohjelma kiertoharjoitteluna. Tee kutakin liikettä 10–15 toistoa. Tee 2–3 kierrosta. Lisää toistojen ja kierrosten määrää vatsalihasten vahvistuessa.

Asiantuntijana liikuntavalmentaja, LitM Eija Holmala

Kaipaatko lempeää taukojumppaa tai tiukkaa lihastreeniä? Lisää jumppavideoita löydät täältä.

Laulaja Irinan kanssa juttelimme mm. siitä, pitäisikö äideillä olla kotonaan oma ”man cave”, paikka jonne vetäytyä ihan omiin oloihinsa. Siis muu kuin keittiö! Entä missä Irina itse rentoutuu parhaiten?

Lue myös, miksi Irina on aina kammonnut konflikteja. Muistathan, että tilaajana voit lukea uuden lehden maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyva-terveys.

Kumara sometusasento, "somejumi", sotkee lantion ja rintakehän keskiasennon, joka on hyvän ryhdin a ja o. Katso videolta, miten löydät sen.

Brother John

Hyvän ryhdin peruspalikat kuntoon: näin haet lantion ja rintakehän keskiasennon

”Someselkä”, ”somehartiat” tai ”someniska” (”textneck”) tulevat kaikki pyöreäselkäisyydestä. Siihen on paras ja käytännössä ainut kunnolla toimiva apu istuminen yläkroppa rennossa mutta liikeaktiivisessa, hyvässä ”seisomaryhdissä” ja jalat tuettuina istuinluista muita mikrovirtauksia juuri häiritsemättä. Tämä ihmetemppu voidaan tehdä keskiraollisella ja keinuvalla satulatuolilla joka on varmasti muotoiltu ihmisen anatomian mukaan (useimmat eivät ole).
Lue kommentti