Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Olen 30-vuotias normaalipainoinen ja liikuntaa harrastava nainen. Vielä vuosi sitten lepopulssini oli 70, nyt se on 80–85. Mistä pulssin nousu voi johtua ja onko se vaarallista? Voiko vuosi sitten aloitettu Aerius-niminen antihistamiinilääke olla syynä?

Leposyke mitataan kymmenen minuutin levon jälkeen. Normaalia leposykkeen aluetta on vaikea määritellä. Yleisohjeena on, että normaalialue on 60–80 sykettä minuutissa, mutta syke voi täysin terveillä henkilöillä olla matalampi tai korkeampi. Kestävyyslajeja harrastavilla ja joillakin ihmisillä myös luonnostaan leposyke on alle 60, jopa alle 50.

Sydämen syke nousee herkästi. Sykettä säätelee ihmisen tahdosta riippumaton eli autonominen hermosto. Se jakautuu kahteen osaan: sympaattiseen. joka nostaa sykettä, ja parasympaattiseen, joka alentaa sykettä.

Lääkärin vastaanotolla syke on usein koholla, kun jännitetään valkotakkisen lääkärin touhuja.

Jännitystilassa elimistön sympaattinen hermosto aktivoituu, mikä nostaa sykettä.

Sympaattinen hermosto voi aktivoitua monesta syytä. Esimerkiksi kovan liikunnan jälkeen lepopulssi voi olla pitkään koholla, kun sympaattinen hermosto on aktivoituneena. Jos on treenannut pitkään ja rankasti, voi syntyä ylikuntotila ja lepopulssi on jatkuvasti koholla. Myös henkisen stressin, esimerkiksi työpaineiden tai jatkuvien perheongelmien, seurauksena sympaattinen hermosto voi olla pitempiaikaisessa kiihtymystilassa, mikä nostaa sykettä.

En osaa sanoa, miksi leposyke vuoden aikana on noussut. Antihistamiinin ei pitäisi sitä aiheuttaa. On hyvä tarkistaa, onko syke mitattu riittävän levon jälkeen ja onko ennen mitatusta ollut kovaa liikuntaa. Jos nämä eivät selitä sykkeen nousua, ei kannata olla huolissaan, sillä 80–85 kertaa minuutissa on vielä normaalia.

Edellä oleva koskee terveitä ihmisiä. On eräs sairaus, anemia eli verenvähyys, jossa leposyke nousee. Anemiassa veren hemoglobiinimäärä on alentunut, minkä seurauksena veren kyky kuljettaa happea heikkenee. Elimistö reagoi tähän nostamalla sydämen sykettä. Silloin veren vauhti suonissa kiihtyy, minkä ansiosta kudokset saavat riittävästi happea. Jos tuntee itsensä väsyneeksi, liikunnan aikana suorituskyky on alentunut ja syke on kiihtynyt, on aiheellista epäillä anemiaa. Anemia voidaan todeta yksinkertaisella verikokeella.

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Terveellä verensokeriarvot eivät suuresti vaihtele. Liian korkea verensokeri merkitsee diabetesta, mutta mistä liian matala arvo kertoo?

HYPOGLYKEMIASSA

verensokeripitoisuus laskee liian alas. Tällöin veren glukoositaso on yleensä alle neljä millimoolia litrassa.

Terveellä ihmisellä verensokeritaso on taidokkaasti säädelty, mutta diabeetikolla verensokeri voi laskea liikaa, jos pistää liikaa insuliinia, harrastaa rankkaa liikuntaa tai syö liian vähän hiilihydraatteja suhteessa insuliinimääriin. Hypoglykemia voi kehittyä jo muutamassa minuutissa.

HYPERGLYKEMIASSA

verensokeri pomppaa liian ylös. Näin voi tapahtua aterian jälkeen, mutta myös stressi nostaa verensokeria.

Korkeasta verensokerista vihjaavat väsymys, janon tunne, suun kuivuminen ja virtsaamistarpeen lisääntyminen.

Hyperglykemia voi johtaa kehon happamoitumiseen eli ketoasidoosiin. Tällöin hengityksessä on asetonin haju.

REAKTIIVISESTA HYPOGLYKEMIASTA

puhutaan, kun verensokeri syömisen jälkeen hyppää ylös ja sitten putoaa nopeasti. Olo tulee levottomaksi ja ärtyneeksi, jopa näköhäiriöitä ja sekavuutta saattaa ilmetä.

Herkkyys reaktiiviseen hypoglykemiaan on yksilöllistä terveillä ihmisillä.

SOKERIHEMOGLOBIINI

eli HbA1c-arvo kertoo siitä, kuinka paljon glukoosia on tarttunut veren punasolujen hemoglobiiniin.

Korkea sokerihemoglobiinin arvo nostaa vaaraa sairastua diabeteksen lisäsairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin sekä munuaisten vajaatoimintaan, sillä verensokerilla on taipumus ”ripustautua” myös muihin kehon valkuaisaineisiin.

INSULIINISOKKI

tulee, jos verensokeri on pitkään ollut vaarallisen alhainen insuliinipistoksen seurauksena. Ihminen menettää silloin tajuntansa ja hänet pitää toimittaa välittömästi sairaalaan. Tajuttomalle ei saa laittaa suuhun mitään.

Ensiapuna voidaan käyttää pistoksensa annettavaa glukagonia, insuliinin vastavaikuttajaa, joka vapauttaa maksan verensokerivarastoja.

Asiantuntija: Johan Eriksson, professori, Helsingin yliopisto.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Milloin verensokeri on normaali?
Terveys
Milloin verensokeri on normaali?
Vierailija

Mistä on kyse, kun verensokeri heittelee?

Verensokerin heittelystä pääsee eroon vähähiilihydraattisella dieetillä. Sopii hyvin myös sekä 1- että 2-tyypin diabeetikoille. Tieteellinen tutkimusaineito on kiistaton, vaikka ne suomessa uutisoinnista sensuroidaankin. On lisäksi hyvä muistaa, että maksa kyllä tuottaa loput elimistön mahdollisesti tarvitsemasta glukoosista ja diabeetikoilla hypot johtuvat aina liiasta lääkityksestä, ei liian vähäisestä hiilihydraatin syömisestä.
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen lopettanut hormoniehkäisyvalmisteen pari kuukautta sitten, ja minulle on tullut rajuja mielialavaihteluita päivittäin. Saan todella herkästi raivokohtauksia. Voiko tämä edelleen johtua pillereiden lopettamisesta vai onko taustalla jotakin muuta?

Hyvin haitallisia oireita ehkäisypillereiden lopettamisesta ilmenee harvoin. Osa kokee kuitenkin harmillisia oireita, kuten kierron epäsäännöllisyyttä sekä muutoksia ihossa. Keho totuttelee uuteen hormonaaliseen tilanteeseen. Ehkäisypillerin käytön aikana hormonaalinen tilanne on tasainen, kun munarakkulan kasvu ja ovulaatio ovat estyneet. Pillerissä olevat hormonit korvaavat kehon omaa hormonituotantoa. Kun niiden käyttö lopetetaan, oma hormonitoiminta käynnistyy, mikä voi aiheuttaa erilaisia tuntemuksia.

Pillerin lopetuksen jälkeen oma kuukautiskierto käynnistyy, yleensä samanlaisena kuin ennen ehkäisyvalmisteen käyttöä. Yleisiä oireita kiertojen
käynnistyessä ovat muun muassa rintojen arkuus ja mielialanvaihtelu kierron vaiheiden mukaan. Myös hiustenlähtö tai karvan kasvun lisääntyminen voi liittyä ehkäisypillerien lopettamiseen, jos näihin oireisiin on ollut taipumusta ennen ehkäisyvalmisteen käyttöä.

Tavallisesti keho tottuu pian uuteen tilanteeseen. Ihan heti hormonaalisen lääkityksen lopettamisen seurauksena elimistön hormonitasot voivat olla hetken hyvinkin matalat, ennen kuin munasarjan oma tuotanto lähtee jälleen käyntiin. Matalat ja sen jälkeen tavallista enemmän vaihtelevat hormonitasot voivat aiheuttaa mielialanvaihteluita ja esimerkiksi päänsärkyjä.

Kysyjä ei kerro, ovatko vuodot käynnistyneet normaalisti. Jos oma kuukautiskierto ei palaudu normaaliksi kuuden kuukauden kuluessa pillereiden lopetuksesta, kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle.
 

Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.