Hypnoosin rentouttamana voi oivaltaa, miksi paino ei putoa, ja löytää tien hyvään oloon ilman kaloreita. Itsesuggestion tehon voit testata vaikka heti.

1. Kenelle hypnoosi on sopiva keino painonhallintaan?

Hypnoosista hakevat apua yleensä ne, jotka ovat jo kokeilleet kaiken muun ja toivovat siitä helppoa tapaa laihtua. Hypnoosihoitoon kannattaa hakeutua, jos on hyvin sitoutunut pudottamaan painoaan, sillä kärsivällisyyttä tarvitaan. Jotkut jättävät hypnoterapian, kun syöminen ei heti muutu.

Hypnoterapia vaatii myös sitä, että syömisen takana olevia tunteita käsitellään. Se ei kaikille sovi, vaan toiset jatkavat mieluummin jonkin muun ratkaisun etsimistä ylipainoonsa. Se on toki täysin hyväksyttävää, sillä hypnoosiin hakeutuvalla pitää olla halu tutkia menneisyyttään, jotta ruokailutapoja voidaan muuttaa.

2. Kuinka kauan hypnoosihoito kestää?

Ensimmäisellä käynnillä hypnoterapeutti haluaa saada käsityksen siitä, miksi asiakkaan paino on noussut. Jos ylensyöminen on tapa, sen korjaamiseen ehkä riittää pari käyntiä. Jos liikasyömisen syy on tunne-elämän puolella, tuloksiin päästään pidemmällä hypnoterapialla, jossa tunteita käsitellään ja opetellaan uusia ruokailutapoja ja uusia tapoja reagoida tunteisiin suklaapatukan syömisen sijasta.

3. Mitä hypnoosihoidossa tapahtuu?

Hypnoterapeutti ohjaa asiakkaan rentoutuneeseen tilaan, jossa hän voi luoda itselleen mielikuvan terveellisestä elämästä. Rentoutuneena järki ei sensuroi tunteita ja hyvät mielikuvat jäävät vaikuttamaan alitajuisesti.

Kaikki ihmiset eivät mene syvään hypnoosiin. Asiakas voi sanoa, ettei hän missään hypnoosissa ollut, mutta silti tuloksia tulee merkkinä siitä, että yhteys sisäiseen maailmaan kuitenkin syntyi. Toisaalta painonhallinta ei vaadikaan syvää tilaa, vaan mielikuvia voidaan muokata monenlaisessa rentouden tilassa.

Mielikuvaharjoitukset toimivat myös ilman hypnoosia, mutta hypnoosissa kehtaa ajatella myös kummallisia ajatuksia ja saada oivalluksia. Oma oivallus on vahvin ase ylipainoa vastaan.

Jos oman käytöksen kontrolli on niin kova, ettei pysty sen takia rentoutumaan, hypnoterapiaan meneminen voi olla tuhlausta tai sitten juuri se reitti, jolla löytää rentoutumisen taidon.

4. Miksi hypnoosissa ajattelee toisin?

Hypnoosissa tehdyn ajatusmuutoksen ja järkipäätöksen eron hahmottaa helposti, jos lupaa itselleen ”minä rakastan minua ja valitsen tietoisesti terveellisen elämän”. Järki todennäköisesti mitätöi hyvän hankkeen muistuttamalla, että et ole ennenkään onnistunut. Hypnoterapeutin turvallisessa ohjauksessa uskaltaa kuitenkin sallia itselleen kaikki tunteet, jotka liittyvät syömiseen. Kun niitä ei torju, niiden muuttaminenkin on mahdollista. Kun tunteet itseä kohtaan muuttuvat arvostaviksi, syöminenkin alkaa tukea arvokasta minää.

Eräs asiakas totesi, ettei syö tietokoneen ääressä siksi, että pelkää juomien kaatuvan kalliiseen koneeseen. Sen sanoessaan hän oivalsi, että hän arvosti tietokonettaan enemmän kuin itseään. Tästä omasta oivalluksesta syntyi voimakas laihtumisen motiivi. 

5. Mitä jos liika syöminen on vain paha tapa?

Silloin kannattaa kokeilla itsesuggestiota: voin laihtua, jos vain haluan luopua epäterveellisestä tavastani syödä liikaa. Ensimmäiseksi kannattaa tutkia tapojaan, ettei syö ainakaan epähuomiossa. Hyvään alkuun pääsee jo sillä, että syödessään keskittyy ruokailuun eikä katsele televisiota tai lueskele lehtiä. Tapasyöjä voi esimerkiksi päättää nauttia ruokaa vain keittiöpöydän ääressä tiettyyn aikaan.

6. Entäs jos on tunnesyöppö?

Tunnesyömisestä irti pääseminen vaatii yleensä enemmän työtä. Tunnesyöjä tietää hyvin, että kannattaa syödä terveellisesti, mutta syömällä hän tukahduttaa alitajunnasta tulevaa pelkoa. Jos makeanhimon poistaa, todennäköisesti pintaan nousee jokin menneisyyden tunne, johon makean syöminen on kytkeytynyt.

Ahmiminen liittyy usein lapsuuden tunteisiin: ”Kun olin sairas, äiti toi herkkuja.” Herkuilla on voitu myös hylätä lapsi: ”Tässä on jäätelöä, koeta viihtyä, isä ja äiti joutuvat tekemään vähän hommia.” Näin makea kytkeytyy lohtuun, ja makeanhimo napsahtaa päälle aikuisenakin, kun apeus iskee.

Omassa elämässään voi korjata vanhempiensa tekemät karhunpalvelukset tai antautua niiden uhriksi. Oma asenne ratkaisee, vaikka lapsuuden mallit olisivat kuinka ikävät.

7. Miten paha olo kääntyy hyväksi hypnoosissa?

Vahingollista syömistä voi verrata transsiin. Transsinkaltaisen ”pakko saada suklaata” -tilan saavuttaa vain suggeroimalla itsensä siihen aina uudestaan. Tuskin kukaan haluaa esimerkiksi syödä suklaata niin paljon että oksettaa. Tämä transsiin menemisen taito voidaan hypnoosin avulla hyödyntää niin, että sama tunne syntyy silloin, kun mielihalunsa pystyy hillitsemään. Jos on niin hyvä suggeroimaan itseään, että lähtee pakonomaiselle suklaanhakumatkalle, kannattaa suggestion voima kääntää painonhallintaa tukemaan.

Hypnoterapiassa häivytetään alitajuisia syitä, jotka estävät asiakasta tulemaan ihannepainoonsa. Mietitään, mikä muu lohduttaa kuin syöminen. Ennen varsinaista hypnoosia asiakas kertoo omasta elämästään ihanimpia kokemuksiaan ja onnentunteitaan. Näitä tuntemuksia vahvistetaan hypnoosissa ja sovitaan, että ne nousevat automaattisesti mieleen syömiseen liittyvissä valintatilanteissa. Näin mielihyvä tulee yhtä välittömästi kuin syömisestä mutta kalorittomasti.

8. Mitä herkkujen tilalle?

Pelkkä makeasta tai täydestä mahasta luopuminen ei tuota tulosta. Menetetyn mielihyvän tilalle on tultava jokin toinen. Itsensä pitää palkita aina kun onnistuu valitsemaan oikein. Joku haluaa pullan sijaan puolisoltaan pusun. Toinen merkitsee vihkoon jokaisen onnellisesti ohitetun himon ja ostaa itselleen kirjan.

Tavoitteen on oltava tarpeeksi lähellä, jotta sitä kohti jaksaa ponnistella. Jos haluaa mahtua kolmen kilon kuluttua pikkujoulumekkoonsa, se todennäköisesti onnistuu siksi, että sitä varten on kilvoiteltava vain puolitoista kuukautta.

9. Mistä löytyy hyvä hypnoterapeutti?

Hyvän hypnoterapeutin löytää esimerkiksi Tieteellisen Hypnoosin seuran internetsivuilta www.hypnoosi.net. Voi myös pyytää jotakin suosittelemaan koulutettua terapeuttia. Hypnoterapeutin koulutustaustaa kannattaa kysyä ja päättää vasta sitten asiakkaaksi ryhtymisestä, kun kemiat tuntuvat kohtaavan.

Asiantuntijana psykologi, hypnoterapeutti Eija Virtanen. Hän toimii Maskun neurologisessa kuntoutuskeskuksessa kuntoutuspsykologina ja pitää yksityisvastaanottoa Turussa.
 

Kokeile itsesuggestiota

  • Naposteluun > Vaihdan syötävät kasviksiin.
  • Ruoanlaittosyömiseen > Päätän syödä vain valmiin aterian.
  • Tyhjän lautasen luuloon > Saan myös jättää.
  • Mielitekosyömiseen > Harrastan seksiä, rapsutan koiraa, kokeilen huomisia vaatteita.
  • Uupumuspuputukseen > Päätän levätä, en syö väsyneenä.
Kuva Shutterstock

Liikunta auttaa karistamaan liikakilot, eikä siihen tarvita hikirääkkiä.

  1. Treenaa lihaskuntoa, kuntosalilla tai jumpassa. Jos laihdutat ja harrastat vain aerobista liikuntaa, menetät enemmän kallisarvoista lihasmassaa.
  2. Muista kevyt liikunta, kuten kävely. Se vähentää stressihormonien määrää, palauttaa kovista treeneistä ja auttaa säätelemään ruokahalua.
  3. Vaihtele lajeja, niin lihakset saavat uutta ärsykettä ja motivaatio pysyy korkealla.
  4. Lisää arkiaktiivisuutta. Monta kevyttä liikuntapätkää päivässä on parempi kuin hikirääkki kerran viikossa. Jokainen minuutti lasketaan: kävele pysäkinvälit ja nouse tuolista vähintään kerran tunnissa.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

Vierailija

Laihdut liikkuen, kun teet näin

Erinomainen kansantajuinen artikkeli englanninkielellä siitä miksei pelkästään liikunnan lisääminen johda laihtumiseen. Ruokavalio on painonpudotuksessa avainasemassa. Liikunta on terveyden ja toimintakyvyn kannalta hyödyllistä ja painonpudotuksessa säästää lihasmassaa. Mutta pelkästään liikunnan avulla painonpudotus ei onnistu. https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-ca...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Jos ylipainoa on paljon, laihdutuksen alkuun voi olla hyvä ottaa tiukempi jakso, jolla painon lasku saadaan vauhtiin. Lue miten se onnistuu.

Nopeat tulokset antavat voimia jatkaa laihduttamista sittenkin, kun painon putoaminen on hitaampaa. Näin ainakin sanotaan.

– Moni toivoo näkyviä tuloksia nopeasti. Se lisää motivaatiota. Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin ymmärtää, mikä on realistinen tavoite. Kilo viikossa on kova vauhti, ja epärealistiset tavoitteet taas syövät motivaation, ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoo.

Hän on huolissaan television laihdutusohjelmien antamasta kuvasta, että paino voisi jatkuvasti laskea useita kiloja viikossa. Se on mahdollista vain, jos henkilöllä on todella merkittävää lihavuutta tai runsaasti nestekertymiä. Jo kilon viikkotahti vaatii paljon päivittäistä ponnistelua. Puoli kiloa viikossa olisi realistisempi tavoite, vaikka sitäkään ei saavuta ilman vaivannäköä.

Liian tiukka alku laihduttamiselle voi laukaista ahmimisreaktion.

Syömisen hallinta voi muutenkin hajota, jos aloitus jättää liian nälkäiseksi.

– Tiukemmassa aloituksessa on myös tärkeää syödä paljon kasviksia, reilusti proteiinia ja kohtuullisesti rasvaa. Miehet sietävät hiilihydraattien karsimista melko hyvin, mutta naisten keho saattaa mennä jumiin, jos hiilihydraateista karsitaan liikaa. Laihduttaessa on tärkeää kuulostella omaa oloa. Olisi loistavaa, jos joku olisi tukemassa ja tarvittaessa ohjaisi oikeaan suuntaan, oli apuna sitten asiaan perehtynyt ystävä tai alan ammattilainen, Palssa toteaa.

Pussikuurille vai ei?

Välillä jo unohdetut VLC- tai ENE-dieetit tekevät paluuta. Niitä suositellaan myös terveydenhuollossa. Niukka, alle 800 kalorin päivittäinen energiansaanti on vauhdikas tapa pudottaa ensimmäisiä

kiloja. Toisaalta näin tiukka aloitus voi olla joillekin liikaa, eikä syömistä kuurin jälkeen saadakaan hallintaan.

– Pussikuurit eivät opeta uusiin ruokailutottumuksiin, vaan todellinen muutos alkaa vasta kuurien jälkeen. Jos laihduttamisen haluaa aloittaa erittäin niukkaenergisellä jaksolla, on entistä tärkeämpää, että kuurin jälkeen saa apua ruokavaliomuutoksen tekemisessä.

Anette Palssa suosittelee ennemmin normaalilla ruoalla toteutettavaa niukkaenergistä jaksoa kuin valmiiden ENED-valmisteiden käyttämistä.

– Kun syö tavallista ruokaa aluksi hyvin vähäenergisesti, on helpompaa jatkaa pysyvien muutosten tekemiseen. Ja jos määriteltyjen päiväannosten jälkeen on vielä nälkä, proteiinia voi syödä lisääkin, eikä painon lasku siitä juuri hidastu, Palssa toteaa.

Tee näin, jos haluat aloittaa vauhdilla (energiaa alle 800 kcal päivässä)

Tätä dieettiä voi noudattaa enintään kaksi viikkoa ilman lääkärin tai ravitsemusterapeutin ohjausta. Jos on säännöllisellä lääkityksellä, tulee aina keskustella lääkärin kanssa ennen niukkaenergisen dieetin aloittamista.

Päivän ruoat

  • Kasviksia 500–800 grammaa, josta hyvin tärkkelyspitoisia. kuten juureksia, enintään 300 grammaa. Ei perunaa, bataattia tai maissia.
  • Proteiinia kaksi 100 gramman annosta vähärasvaista lihaa tai kalaa, kaksi desiä rasvatonta raejuustoa ja yksi desilitra rasvatonta rahkaa.
  • Rasvaa 30 grammaa, esimerkiksi kaksi ruokalusikallista oliivi- tai rypsiöljyä.
  • Marjoja 1–2 desiä. Ei hedelmiä viljaa vain yksi näkkileipä tai pieni annos puuroa. Ei muita viljatuotteita tai sokeria.
  • Monivitamiinivalmiste
  • Nestettä 2–3 litraa vettä, kivennäisvettä, teetä, yrttijuomia ja sokeroimattomia juomia. Kahvia 1–2 kupillista päivässä.