Moni on ikuinen laihduttaja, mutta joku aina onnistuu katkaisemaan jojoilun kierteen. Yhdysvaltalaiset tutkijat kokosivat tietoja yli neljästätuhannesta laihduttajasta. Niistä piirtyy onnistuneen laihduttajan muotokuva. Ota mallia ja onnistu!

Pääsyvaatimukset Yhdysvaltain painonhallintarekisteriin ovat todella kovat: painonpudotus vähintään 14 kiloa ja tuloksen on pitänyt pysyä vähintään vuoden. Keskimäärin laihduttaja on pudottanut kolmekymmentä kiloa ja tulos on pysynyt yli viisi vuotta.

Kun neljätuhatta ihmistä hallitsee painoaan, mukaan mahtuu paljon erilaisia ratkaisuja. Kuitenkin löytyy neljä asiaa, jotka ovat useimmille yhteisiä.

1. Vähennä rasvasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun laihduttaa paljon, täytyy pysyvästi vähentää huomattavasti ruoasta saatua energiaa. Onnistuneilla laihduttajilla pääasiallinen keino on rasvan vähentäminen. He saavat energiastaan vain 25 prosenttia rasvasta, kun keskiverto suomalaisella osuus on 33 prosenttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aina kun ruoan energiasta pienempi osa tulee rasvasta, hiilihydraattien (viljan ja perunan tärkkelys, sokerit) osuus suurenee. Onnistuneet laihduttajat saavatkin hiilihydraateista 55 prosenttia energiasta, mikä on enemmän kuin suomalaisilla keskimäärin. Painonhallitsijan muotokuvaan eivät selvästikään kuulu Atkinsin dieetti ja muut vastaavat ruokavaliot, joissa hiilihydraattien määrää rajoitetaan ja rasvaa nautitaan tavallista runsaammin.

Proteiineja, joita saadaan eniten lihasta, kalasta ja munista, onnistuneet laihduttajat käyttävät hieman tavallista enemmän. Tällä saattaa olla merkitystä, sillä proteiinit pitävät nälän paremmin poissa kuin hiilihydraatit. Rasvan kylläisyysvaikutus on kaikista heikoin.

2. Syö aamupala

Neljä viidestä onnistuneesta laihduttajasta nauttii aina aamupalan. Lopuista lähes kaikki syövät useimpina aamuina viikossa.

Miksi aamupala on hyödyllinen? Painonhallintarekisterin tutkijat arvelevat, että aamupalan nauttineilla nälkä pysyy paremmin poissa. Se auttaa paremmin hallitsemaan syömistä päivän aikana. Lisäksi aamupalan jälkeen ehkä jaksaa liikkua paremmin.

Oli selitys mikä tahansa, syömisen vähentämistä ei kannata aloittaa aamusta.

3. Ota askeleita

Onnistuneet laihduttajat liikkuvat selvästi muita enemmän. Tutkijat laskivat, että rekisterin henkilöistä yli puolet liikkuu viikossa yli 2 000 kilokalorin edestä viikossa. Vähintään 1 000 kilokaria viikossa täyttyy 72:lla sadasta.

Liikunnaksi muutettuna 1 000 kilokaria viikossa on noin puoli tuntia kävelyä joka päivä. Jos haluaa tuplata kalorit, pitää kävellä tunti joka päivä.

Onnistuneet laihduttajat liikkuvat monin eri tavoin. Kävely on yleistä, mutta muitakin liikuntamuotoja löytyy. Tärkeintä on, että liikkumisesta on tullut tottumus.

4. Punnitse viikoittain

Neljäs pala muotokuvaan on säännöllinen punnitseminen. Onnistuneista painonhallitsijoista useimmat punnitsevat itsensä vähintään kerran viikossa ja melkein puolet päivittäin.

Vaaka on niin yksinkertainen laite, että sen merkitystä helposti aliarvioidaan. Kuitenkin säännöllinen painon seuranta on tärkeää painonhallinnassa. On paljon helpompaa estää painonnousu kuin laihduttaa varkain tullut kymmenen kiloa.

Muista, että vähempikin riittää

Laihduttajarekisteriin päässeet ovat joutuneet tekemään suuria muutoksia elämäntavoissa, koska he ovat laihduttaneet kymmeniä kiloja. Onneksi näin isot muutokset eivät terveyden kannalta ole tarpeen.

Jos ylipainoinen henkilö laihduttaa 5–10 prosenttia painosta, se vähentää jo paljon sairauksien vaaraa. Satakiloisella henkilöllä se merkitsisi 5–10 kilon pudotusta. Siihen riittävät pienemmät elämäntapamuutokset. Niitä tehdessä voi ottaa oppia onnistuneiden laihduttajien kokemuksista.

Lue lisää painonhallinnasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla