Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kilojen karistaminen sujuu monilta, mutta kuinka pysyä hoikempana dieetin jälkeen? Tuore tutkimus kartoitti onnistumisen avaintekijät.

Kun laihdutetut kilot ovat pysyneet poissa kaksi vuotta, voit huokaista helpotuksesta. Olet luultavasti omaksunut uuden elämäntavan perin juurin: rasvainen ruoka ja sohvaperunana makailu eivät yksinkertaisesti tunnu enää hyviltä.

Helsingin yliopistossa tehty tutkimus osoittaa, että yhtä tietä hoikaksi ei ole. Laihtumistapoja on liki yhtä monta kuin laihduttajiakin. Tutkimuksen tekijä, ravitsemusterapeutti Sirpa Soini suositteleekin valitsemaan tarjolla olevasta tiedosta sen, mikä tuntuu itsestä hyvältä. Näin uusia tottumuksia jaksaa jatkaa vielä, kun alkuinnostus on laantunut.

Useimmilla on korjattavaa ruokarytmissä, vihannesten määrässä ja aterian koossa. Lisäksi apua voi saada esimerkiksi ateriankorvikkeista, rasvasieppareista, unen laadun parantamisesta tai rentoutumisen opettelusta.

— Hyvä tapa laihtua pysyvästi on se, joka toimii.

Liikkumalla pelivaraa

Tärkeintä laihduttamisessa on ruoka­valion muokkaaminen terveellisemmäksi, mutta myös aktiivisella elämäntavalla on merkitystä. Liikkujan ei tarvitse kieltäytyä herkuista ihan yhtä usein kuin jos käyttää lihaksiaan niukasti.

Jopa yhdeksän kymmenestä onnistujasta kertoo lisänneensä liikuntaa elämäntaparemonttinsa aikana. Suurin osa liikkuu vähintään 2—3 kertaa viikossa.

Työmatkaliikunta on hoikistuneiden suo­siossa. Se onkin helppo tapa lisätä aktiivisuutta, etenkin jos muuten on vaikea löytää aikaa.

— Parinkymmenen minuutin kävely tai pyöräily kotiin auttaa myös nollaamaan pään työpäivän stressinaiheista. Se on pieni satsaus ajallisesti mutta suuri hyvinvoinnin kannalta, Soini korostaa.

Minä pystyn!

Perheen, läheisten ja työkaverien tuki on tärkeässä roolissa. Projekti helpottuu, kun yhdessä päätetään, ettei kotiin hankita herkkuja kaappeihin tai otetaan kellarissa pölyttyneet pyörät käyttöön. Painonsa kanssa kamppailevalle on iloa siitä, jos kahvipöytään nostetaan kevyitä vaihtoehtoja, vaikka väreillään kutsuva hedelmätarjotin.

Yllättävän moni kohtaa myös antikannustusta. Kateusko syynä, kun työkaveri kommentoi: ”Olet sinä aiemminkin yrittänyt, mutta aina ne kilot ovat tulleet takaisin.”

Pysyvässä laihtumisessa ratkaisevaa on ennen kaikkea usko itseensä, tunne siitä, että minä pystyn. Tämä näkyy tupakan polton lopettaneissa, joista monet onnistuvat laihduttamisessakin. Kun on kerran saavuttanut määränpäänsä, tietää pystyvänsä toisiinkin muutoksiin.

Valtaosa laihtumistuloksensa vuosia pitäneistä kertoo parhaimmaksi palkinnokseen kevyen olonsa, joka antaa virtaa aivan uudella tavalla. Vaatteiden oston helpottuminen ei sekään ole aivan vähäinen tyytyväisyyden aihe.

— Onnistujien mielestä uusi elämä on niin ihanaa, ettei vanhaan haluta palata.

Pysyvästi laihtuneista

90 % on lisännyt liikuntaa
86 % liikkuu 2–3 kertaa viikossa
50 % tupakoitsijoista on lopettanut sauhuttelun
14 % on lopettanut alkoholin käytön kokonaan