Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Punttitreeni voi yllättää ylipainoisen iloisesti: minähän jaksan!

Vaikka puntari näyttää paljon, se ei ole syy olla menemättä kuntosalille – päinvastoin. Rasvakerroksen alla voi piillä sellaiset reisilihakset, jotka saavat jalkaprässissä hoikemman kaverin kateelliseksi.

Isokokoinen on yleensä vahvempi kuin hoikka. Erityisesti jaloissa on jytyä enemmän kuin uskookaan.

– Lihakset ovat kehittyneet vahvoiksi, kun ihminen on kannatellut omaa painoaan, kertoo liikunta­fysiologi Janne Sallinen kuntokeskus Alfidosta
Kuo­piosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos hengästyttävä kävelylenkki tuntuu ylitsepääsemättömältä, kannattaa kuntoilu aloittaa sieltä mistä saa helpoiten onnistumisen kokemuksia, siis kuntosalilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siellä ei myöskään tarvitse kannatella omaa painoaan, mikä helpottaa keskittymistä liikkeeseen. Salitreenin seurauksena perusaineenvaihduntakin kiihtyy.

– Olo on yleensä energisempi noin 3–4 tunnin ajan treenin jälkeen, Janne Sallinen sanoo.

Hyvä olo motivoi yllättävän tehokkaasti seuraavallakin kerralla, vaikka kotisohva houkuttaisi. Kilojen alla piilee lihasta, se pitää vain ottaa käyttöön.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla