Kuvat
Shutterstock

Jos makeannälän tyydyttää hedelmillä leivonnaisten ja makeisten sijaan, saa kylkiäisinä myös vitamiineja, kuitua ja kivennäisaineita. Mutta on hyvä tietää, että hedelmien energiamäärissä on eroja.

Luontaisimmillaan fruktoosi eli hedelmäsokeri on hedelmissä. Hedelmienkin sokerin määrässä ja laadussa on isoja eroja. Selvästi eniten sokereita on viinirypäleissä ja banaanissa.

Tarkkana kannattaa olla etenkin viinirypäleiden kanssa, sillä niitä tulee helposti syötyä paljon kerralla.

– Yksi asiakkaani oli korvannut 300 gramman karkkipussin 500 gramman viinirypälepaketilla. Ravitsemuksellisesti se oli tietysti parempi valinta, mutta noin suuressa määrässä rypäleitä on myös paljon sokereita, ravitsemusterapeutti Hanna Partanen sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Viinirypälepaketti vastaa sokerimäärältään kahtatoista mandariinia tai viittä päärynää, nektariinia, omenaa tai appelsiinia.

Se ei tarkoita, ettei rypäleitä saisi syödä, vaan tärkeintä on syödä hedelmiäkin monipuolisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Ei puhdistetun sokerin käytöstäkään tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa, jos sitä käyttää kohtuudella, ja ruokavalio on muuten hyvä ja monipuolinen, Hanna Partanen summaa.

KUMPAA OTTAISIN?

350 gramman karkkipussista kertyy saman verran sokereita kuin 12 keskikokoisesta banaanista.

Jos tyydytät makeannälän banaaneilla, saat samalla kymmentä kivennäis- ja hivenainetta ja yhtätoista vitamiinia sekä terveellistä kuitua.

Karkkipussista saat pelkkää energiaa.

Asiantuntija: Hanna Partanen, ravitsemusterapeutti.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla