Moni rajoittaa ruokavaliotaan ihan turhaan: elimistö kärsii ja elämä vaikeutuu. Joskus karsimiseen on kuitenkin hyvä syy.

RUOKAVALIOTA suositellaan ennemmin monipuolistamaan kuin kaventamaan. Suuria rajoituksia on turha tehdä ja stressata niillä itseään, jos karsimiseen ei ole selkeää terveyssyytä.

Jos maito saa ihon kukkimaan, voi olla järkevää luopua siitä. Tai jos tutut viljat aina turvottavat ja tekevät vatsan kipeäksi, on loogista alkaa välttää niitä.

POIS JÄTETYT ruoka-aineet pitäisi kuitenkin aina korvata vastaavia ravintoaineita sisältävillä vaihtoehdoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Jos ihmiset sankoin joukoin lopettaisivat gluteenipitoisen viljan syömisen, se johtaisi kuidun, magnesiumin, B-vitamiinin ja sinkin saannin vähenemiseen. Kaikki eivät valitettavasti tekisi muutosta järkevästi, ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen varoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

MILLOIN ON PAREMPI VAHTIA?

SAIRAUTTAAN hoitaa joskus parhaiten, kun jättää tietyt ruokaaineet kokonaan pois.

  • KELIAKIAN ja ruoka-aineallergioiden ja -herkkyyksien hoidossa on välttämätöntä olla syömättä oireita aiheuttavia ruoka-aineita.
  • KIHTIKOHTAUKSIA voi vähentää välttämällä alkoholia ja puriiniemäksiä sisältäviä ruokia, kuten sisäelimiä, äyriäisiä ja olutta.
  • ÄRTYVÄN SUOLEN oireyhtymän hoitoon suunniteltu FODMAP-ruokavalio on aluksi hyvinkin rajoittava, mutta jopa kolme neljästä saa siitä apua oireisiinsa.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla