Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Hyvät rasvahapot parantavat elimistösi rasvahappokoostumusta. Saat niillä joustoa sydämeen, verisuoniin, aivoihin ja ihoon.

Osa öljyistä saatavista monityydyttymättömistä omega-3- ja omega-6-rasvahapoista on sellaisia, joita elimistö ei pysty itse valmistamaan. Siksi ne on saatava ravinnosta.

Nämä välttämättömät rasvahapot suojaavat aivoja, sydäntä, hermostoa, ihoa sekä tukevat hormonitoimintaa. Päivittäinen annos on 10–15 grammaa, ja sen saa esimerkiksi syömällä kaksi ruokalusikallista rypsiöljyä päivässä.

Taltuta tulehdusta

Öljyjen hyvät rasvahapot voivat rauhoittaa matala-asteista tulehdusta, jolloin verisuonitautien riski pienenee ja autoimmuunisairauksien, kuten reuman, oireet saattavat helpottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos tulehdusvälittäjäaineita on veressä runsaasti, sydän- ja aivoveritulppien riski kasvaa, vaikka veren rasva-arvot ja verenpaine olisivatkin kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Matala-asteisen tulehduksen voi selvittää verikokeella. Sitä mittaa herkkä CRP eli hs-CRP, joka osittain paljastaa muun muassa kohonneen verisuonitaudin vaaran.

Ehkäise masennusta

Monityydyttymättömät rasvahapot tekevät keskushermoston solukalvoista joustavampia ja läpäisevämpiä, jolloin solujen välinen viestintä helpottuu.

Kasviöljyjen rasvahapoista ainakin omega-3-ryhmään kuuluvan alfalinoleenihapon on havaittu pienentävän masennusriskiä.
Eniten alfalinoleenihappoa on pellavansiemenöljyssä, mutta sitä saa myös rypsiöljystä.

Hyvien rasvahappojen lisäksi kasviöljyissä on E-vitamiineja, joiden on todettu virkistävän muistia ja suojaavan aivoja rappeutumiselta. E-vitamiinIA saa myös siemenistä ja pähkinöistä.

Asiantuntija: Ursula Schwab, Ravitsemusterapian apulaisprofessori, Itä-Suomen yliopisto

 

Ihmeissään

Järkyttävää, mitä ohjeita tämä Ursula täällä levittää. Hyvä Terveys lehti voisi vähän selvittää mikä on asiantuntijoidensa tiedon taso. EI taida olla professorilla ihan kaikki tiedot ajantasalla. Onneksi rypsiöljyn haittavaikutuksista on alettu puhumaan laajemmin. Kannattaa lukea Parantavat Rasvat ja Parantava ruoka kirja. Rypsiöljyt ovat Omega-6 pommeja, jotka lisäävät kehon matala-asteista tulehdusta. Oman rasvahappotasapainon voi testata, jolloin tietää Omega-3 ja Omega-6 suhteen. On erittäin arveluttavaa suositella ihmisiä lisäämään rypsiöljyn käyttöä, kun kasvirasvoja saa ihan joka paikasta muutenkin. Laadukas kalaöljy ja oliiviöljy on ne, mitä pitää suositella. Onneksi omassa lähipiirissä on ymmärretty tämä asia ja kummasti on ihmisten terveys alkanut kohentua esimerkiksi suolistosairauksien, ihottumien, diabetes kakkosen ja muiden osalta. 

Ursula

" Kasviöljyjen rasvahapoista ainakin omega-3-ryhmään kuuluvan alfalinoleenihapon on havaittu pienentävän masennusriskiä. " Yhtäkään tutkimusta aiheesta ei ole. Sen sijaan kalan Omega-3 rasvahapoista on satoja tutkimuksia. Aivot tarvitsevat kalan Omega-3 rasvahappoja, joita ovat EPA ja DHA. Muu kroppa hyötyy alfalinoleenihaposta, jonka parhaimpia lähteitä ovat pähkinät ja siemenet sekä kylmäpuristettu rypsiöljy (ÄLÄ kuumenna, koska öljy pilaantuu). Se kaupan hajuton, mauton ja väritön rypsiöljy läpinäkyvässä pullossa ei ole syömäkelpoista. Ja siitä sitten vielä tehdään margariinia ja levitteitä.

http://suomenterveysravinto.fi/blogi/margariinien-haitallinen-vaihtoeste...

Sisältö jatkuu mainoksen alla