Urheilu vaurioittaa selkää harvoin. Vammat eivät myöskään yleensä ole vakavia. 20 viime vuoden aikana vakavia selkäydinvammoja on sattunut nelisenkymmentä: moottoriurheilussa 15, jääkiekossa ja kaukalopallossa 10 sekä murtomaahiihdossa ja laskettelussa 10.

Rajut pallopelit riskialttiita
Kullakin urheilulajilla on omat tyypilliset riskitekijänsä, joiden välttäminen on valmentajan, urheilijan ja lajiliiton yhteinen asia.

  • selän loukkaantumisen riski on suurin judon ja karaten kaltaisissa taistelulajeissa
  • selkänsä vaurioittaa todennäköisemmin joukkuepelaaja kuin yksilölajin harrastaja
  • rajut pallopelit ovat melko riskialttiita, sillä niissä tulee tehneeksi äkillisiä ja voimakkaita ääriliikkeitä
  • riskejä lisäävät vauhdissa sattuvat törmäykset

Yksilölajeista selälle vaarallisia näyttäisivät olevan voimistelu, moottoriurheilu ja ratsastus. Esimerkiksi telinenevoimistelijan selkää rasittavat jatkuvat ääriojennukset, joista joskus seuraa murtuma nikaman takakaareen.

Taitamattomuus lisää riskejä

Vammojen taustalla on voi olla huono peruskunto ja pelitaito. Esimerkiksi golfissa saattaa käydä niin, että alkuinnostuksessa tulee harjoiteltua ja pelattua enemmän kuin kunto ja taito sallisivat.

Golfatessa selkä voi olla jopa useita tunteja etukumassa. Lisäksi sitä kuormittaa golflyönnin svingi. Siinä selkä joutuu etutaivutuksen lisäksi kiertoliikkeeseen. Muutamat heikot tai jäykät kohdat saattavat johtaa selän epäsymmetriseen kiertoon ja kipeyttää sen vähitellen. Vaivan syy kannattaa selvittää jo varhaisessa vaiheessa.

Yksipuoliset asennot ylirasittavat

Jos urheillessa on pitkään etukumarassa asennossa, selkälihakset väsyvät ja välilevyt puristuvat. Asennon vaihtaminen antaa lihasten välillä rentoutua ja tasaa välilevyn painetta. Golfin pelaajankin on syytä ojentautua suoraksi silloin tällöin kesken harjoittelun. Selkäänsä kaarelle taivuttavan telinevoimistelijan pitäisi puolestaan päästä välillä kumaraan asentoon.

Selästä kannattaa pitää huolta

Selän liikkuvuutta ja lihaskuntoa kannattaa harjoittaa säännöllisesti. Lihasten yhteistyö ja lajin suoritustekniikka on tärkeää viimeistellä selän liikkeitä ja asentoja myöten. Liikuntaan lämmittäviä verryttelyjä ja siitä palauttavia venytyksiä ei saisi unohtaa.