Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Alzheimerin taudin puhkeaminen voi siirtyä jopa 5 vuotta, kun karsit lihaa ja kovaa rasvaa, suosit öljyä ja kasviksia.

Muistin vahvistaminen onnistuu samanlaisella ruoalla, joka on eduksi sydämelle. Siis paljon kasviksia, hedelmiä, marjoja ja pehmeitä rasvoja. Vähemmälle saa jäädä punainen liha ja kova rasva.

Aivojen kannalta hyvän valinnan tekee laittamalla leivälle margariinia ja salaattiin öljyä. Ruoanvalmistukseen aivosi valitsisivat öljyä. Avokado tai pieni kourallinen pähkinöitä tai manteleita on myös hyväksi.

Kovan rasvan osuutta saa vähennettyä karsimalla punaista lihaa. Terveyden kannalta sopiva annos on noin 70 grammaa päivässä. Se on murto-osa siitä muovirasiasta, jossa jauheliha meille myydään.

Fiksu valitsee fisua

Kaikenlainen kala on hyväksi aivoille, niin rasvaiset merikalat kuin sisävesien fisut. Sinne vain uuniin tai keittoon hauet ja ahvenet siinä missä lohet ja silakatkin.

Kalaöljyt eivät tutkimuksien mukaan ole yhtä edullisia Alzheimerin taudin eston ja hoidon kannalta kuin kala. On siis väliä, mistä omega-3-rasvahapponsa saa.

Useampi kala-ateria viikossa antaa aivoille niiden kaipaamat omega-3-rasvahapot sekä aimo annoksen D-vitamiinia.

Kurkumaa, kiitos!

Kurkuma antaa ruoalle ihanan kellertävän värin ja itämaisen tuoksun, mutta sitä kannattaa ripsauttaa ruokaan myös muistin takia. Vaikutusmekanismi on vielä epäselvä mutta yhteys muistisairauksien ehkäisyyn on totta. Alzheimerin tautia on vähiten Intiassa, missä mauste on suosituin.

Vitamiinileikki aivoille

Monet vitamiinit vaikuttavat aivojen toimintaan, mutta tärkeimpiä ovat D ja B12. D-vitamiinin puute voi heikentää muistiinpainamista ja uuden oppimista sekä aiheuttaa masennusta. B12-vitamiinin puutos puolestaan aiheuttaa väsymystä ja masennusta.

B12-vitamiinia saa vain eläinkunnan tuotteista, kuten kalasta, lihasta, maidosta ja munista. Vegaanit tarvitsevatkin purkkivitamiinia. Yli 65-vuotiaista joka kymmenellä on liian alhainen B12-vitamiinitaso johtuen huonontuneesta imeytymisestä. Se on helppo todeta verikokeella. Vakavia puutostiloja hoidetaan vitamiinipistoksilla, koska tablettien imeytyminen on epävarmaa.

B12-vitamiinia saat milligrammaa/100 g

  • maksa 69,3
  • silakka 13,0
  • poron- ja hirvenliha 6,3
  • kirjolohi 3,3
  • kananmuna 2,5
  • juusto 1,7
  • naudanliha 1,4
  • broilerin- ja kalkkunanliha 1,0

Lähde www.fineli.fi

Mitta käyttöön

Aivot voivat paremmin, kun kroppa on timmissä kunnossa.
Etenkin keskivartalolihavuutta tulisi välttää. Sydän- ja verisuonisairaudet, liikalihavuus, verenpaine ja korkea kolesteroli tekevät tuhojaan paitsi sydämessä myös aivoissa. Kun tiedetään, että monet muistisairaudet alkavat kehittyä jo parikymmentä vuotta ennen taudin puhkeamista, kannattaa paino ja ruokavalio laittaa kuntoon hyvissä ajoin.

Yli 70-vuotiaiden aivoille kunnon ruoka on tärkeämpää kuin painontarkkailu. Jos kuitenkin haluaa laihduttaa, se tulisi tapahtua liikkumalla, ei karsimalla ruokavaliota. Sen sijaan Alzheimer-potilas ei saisi enää laihtua, koska se huonontaa sekä henkistä että fyysistä kuntoa.

Asiantuntijana Raimo Sulkava, Itä-Suomen yliopiston emeritus geriatrian professori

Lue lisää
Ota lisää B12-muistivitamiinia
Pähkinä on terveyspommi
Kurkumaa muistille?

Vierailija

Suojaa aivosi dementialta syömällä oikein

Kova rasva? Elintarvikkeisiimme tunkeutuneita TODELLISIA kovia rasvoja ovat kasviöljyjen kemiallisessa kovetuksessa syntyvät synteettiset rasvayhdisteet. Sodan jälkeiset vuosikymmenet kasviöljyjä osittaishydrattiin katalyyttisesti. Prosessissa muodostuvat transrasvahapot kovettivat öljyt kiinteiksi ”kasvirasvoiksi” ja margariineiksi, joiden myötä synteettiset transrasvahapot levisivät laajasti erilaisiin elintarvikkeisiin ja ravitsemukseen. Nyt pitkäaikaisen, tahattoman ihmiskokeen jälkeen...
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Terveellä verensokeriarvot eivät suuresti vaihtele. Liian korkea verensokeri merkitsee diabetesta, mutta mistä liian matala arvo kertoo?

HYPOGLYKEMIASSA

verensokeripitoisuus laskee liian alas. Tällöin veren glukoositaso on yleensä alle neljä millimoolia litrassa.

Terveellä ihmisellä verensokeritaso on taidokkaasti säädelty, mutta diabeetikolla verensokeri voi laskea liikaa, jos pistää liikaa insuliinia, harrastaa rankkaa liikuntaa tai syö liian vähän hiilihydraatteja suhteessa insuliinimääriin. Hypoglykemia voi kehittyä jo muutamassa minuutissa.

HYPERGLYKEMIASSA

verensokeri pomppaa liian ylös. Näin voi tapahtua aterian jälkeen, mutta myös stressi nostaa verensokeria.

Korkeasta verensokerista vihjaavat väsymys, janon tunne, suun kuivuminen ja virtsaamistarpeen lisääntyminen.

Hyperglykemia voi johtaa kehon happamoitumiseen eli ketoasidoosiin. Tällöin hengityksessä on asetonin haju.

REAKTIIVISESTA HYPOGLYKEMIASTA

puhutaan, kun verensokeri syömisen jälkeen hyppää ylös ja sitten putoaa nopeasti. Olo tulee levottomaksi ja ärtyneeksi, jopa näköhäiriöitä ja sekavuutta saattaa ilmetä.

Herkkyys reaktiiviseen hypoglykemiaan on yksilöllistä terveillä ihmisillä.

SOKERIHEMOGLOBIINI

eli HbA1c-arvo kertoo siitä, kuinka paljon glukoosia on tarttunut veren punasolujen hemoglobiiniin.

Korkea sokerihemoglobiinin arvo nostaa vaaraa sairastua diabeteksen lisäsairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin sekä munuaisten vajaatoimintaan, sillä verensokerilla on taipumus ”ripustautua” myös muihin kehon valkuaisaineisiin.

INSULIINISOKKI

tulee, jos verensokeri on pitkään ollut vaarallisen alhainen insuliinipistoksen seurauksena. Ihminen menettää silloin tajuntansa ja hänet pitää toimittaa välittömästi sairaalaan. Tajuttomalle ei saa laittaa suuhun mitään.

Ensiapuna voidaan käyttää pistoksensa annettavaa glukagonia, insuliinin vastavaikuttajaa, joka vapauttaa maksan verensokerivarastoja.

Asiantuntija: Johan Eriksson, professori, Helsingin yliopisto.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Milloin verensokeri on normaali?
Terveys
Milloin verensokeri on normaali?
Vierailija

Mistä on kyse, kun verensokeri heittelee?

Verensokerin heittelystä pääsee eroon vähähiilihydraattisella dieetillä. Sopii hyvin myös sekä 1- että 2-tyypin diabeetikoille. Tieteellinen tutkimusaineito on kiistaton, vaikka ne suomessa uutisoinnista sensuroidaankin. On lisäksi hyvä muistaa, että maksa kyllä tuottaa loput elimistön mahdollisesti tarvitsemasta glukoosista ja diabeetikoilla hypot johtuvat aina liiasta lääkityksestä, ei liian vähäisestä hiilihydraatin syömisestä.
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen lopettanut hormoniehkäisyvalmisteen pari kuukautta sitten, ja minulle on tullut rajuja mielialavaihteluita päivittäin. Saan todella herkästi raivokohtauksia. Voiko tämä edelleen johtua pillereiden lopettamisesta vai onko taustalla jotakin muuta?

Hyvin haitallisia oireita ehkäisypillereiden lopettamisesta ilmenee harvoin. Osa kokee kuitenkin harmillisia oireita, kuten kierron epäsäännöllisyyttä sekä muutoksia ihossa. Keho totuttelee uuteen hormonaaliseen tilanteeseen. Ehkäisypillerin käytön aikana hormonaalinen tilanne on tasainen, kun munarakkulan kasvu ja ovulaatio ovat estyneet. Pillerissä olevat hormonit korvaavat kehon omaa hormonituotantoa. Kun niiden käyttö lopetetaan, oma hormonitoiminta käynnistyy, mikä voi aiheuttaa erilaisia tuntemuksia.

Pillerin lopetuksen jälkeen oma kuukautiskierto käynnistyy, yleensä samanlaisena kuin ennen ehkäisyvalmisteen käyttöä. Yleisiä oireita kiertojen
käynnistyessä ovat muun muassa rintojen arkuus ja mielialanvaihtelu kierron vaiheiden mukaan. Myös hiustenlähtö tai karvan kasvun lisääntyminen voi liittyä ehkäisypillerien lopettamiseen, jos näihin oireisiin on ollut taipumusta ennen ehkäisyvalmisteen käyttöä.

Tavallisesti keho tottuu pian uuteen tilanteeseen. Ihan heti hormonaalisen lääkityksen lopettamisen seurauksena elimistön hormonitasot voivat olla hetken hyvinkin matalat, ennen kuin munasarjan oma tuotanto lähtee jälleen käyntiin. Matalat ja sen jälkeen tavallista enemmän vaihtelevat hormonitasot voivat aiheuttaa mielialanvaihteluita ja esimerkiksi päänsärkyjä.

Kysyjä ei kerro, ovatko vuodot käynnistyneet normaalisti. Jos oma kuukautiskierto ei palaudu normaaliksi kuuden kuukauden kuluessa pillereiden lopetuksesta, kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle.
 

Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.