Pysyvä laihtuminen onnistuu vain, jos ymmärrät, miksi haluat pudottaa painoa ja elät omannäköistäsi elämää. Lue ravitsemuksen asintuntijan vinkit onnistuneeseen laihdutukseen.

1 Ymmärrä, että laihdutus on paljon muutakin kuin syömistä ja liikkumista.

Vain syömisen ja liikkumisen muuttaminen ei useinkaan auta kilojen pysyvässä karistamisessa.

Tärkeitä ovat myös uni, jaksaminen, arjen hallinta, tunteet ja oman itsensä näköinen elämä.

2 Opettele oma tapasi tehdä muutoksia. Vain niin niistä tulee pysyviä.

Kukaan muu ei voi tietää, mikä sinulle sopii. Muiden ideoita voi toki kokeilla ja ottaa oppia toisten onnistumisista.

3 Keskity olennaiseen, älä kuluta rajallisia voimavaroja sivuseikkoihin.

Olennaisia asioita ovat elämänlaatu, hyvä jaksaminen, joustava ruokasuhde, tasainen ateriarytmi ja kasvikset.

Kaiken kaikkiaan joku yleistolkku syömisessä ja aktiivinen ote elämään, jotka pitävät kehon ja mielen liikkeessä.

4 Hae tukea ja apua lähipiiristä tai ammattilaisilta, jos et onnistu yksin.

Moni luulee tietävänsä, mistä laihdutuksessa on kyse. Sitten manaillaan itsekurin huonoutta ja toivotaan, että se seuraavalla kerralla olisi parempi.

Itsekurissa on kuitenkaan harvoin mitään vikaa. Sen sijaan ei tiedetä, mistä pysyvässä laihdutuksessa on kyse eikä omaa tilannetta nähdä realistisesti. Tässä ulkopuolisen silmä auttaa.

5 Sisäistä, ettei laihtuminen tuo paljonkaan onnea ja hyvinvointia.

Sen sijaan hyvinvointiin ja onneen keskittyminen tuo usein pysyvää laihtumista. Ei siis kannata vain laihduttaa jollakin systeemillä vaan parantaa elintapoja.

Neuvot antoi ravitsemuksen asiantuntija Patrik Borg.

Lue lisää:

5 asiantuntijan vinkkiä: Laihdu liikkumalla

Uutta potkua painonhallintaan

Painonhallinta onnistuu kylläisenä

Katso videoilta, miten Patrik Borg opastaa Raakel Lignelliä:

Onnen tavoittelu laihduttaa

Liian kiltti ei laihdu

Miksi tummaa suklaata voi syödä vain palan?