Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Yhtä tapaa pysyvään laihtumiseen ei ole. Helsingin yliopisto selvitti onnistuneiden salaisuudet. Valitse tutkimuksen osallistuneiden oivalluksista itsellesi parhaat. Se mikä tuntuu sinusta hyvältä, toimii.

Onnistuneen painonpudotuksen salaisuutena ovat terveelliset elämäntavat, tupakoimattomuus tai tupakoinnin lopettaminen ja alkoholin käytön niukkuus.

Useimmilla on ollut korjattavaa ainakin ruokarytmissä, vihannesten määrässä ja aterian koossa. Myös liikunnan runsas määrä tai ainakin lisääntyminen sekä vapaa-ajalla että työmatkalla on eduksi.

Näin selvitti Helsingin yliopiston tutkimus, jossa oli mukana 158 suomalaista, jotka ovat saaneet pudotettua kymmenen prosenttia painostaan ja pysyneet saavutetussa painossa vähintään kaksi vuotta.

Uusiksi vaan!

Lohdullista on, että aikaisemmat laihdutusyritykset eivät näyttäisi olevan esteenä onnistumiselle.

Vaikka edellisellä kerralla tai kerroilla pudonneet kilot ovat tulleet takaisin, tällä kertaa voit saada pysyvän tuloksen.

Tulo- tai koulutustaustalla ei ole vaikutusta pysyvän laihtumistuloksen saavuttamiseen.

Kuusi oivallusta

Yhtä tapaa onneen ei ole. Laihtumistapoja on liki yhtä monta kuin on laihduttajaakin.

Valitse näistä tutkimuksen osallistuneiden oivalluksista itsellesi parhaat. Se mikä tuntuu sinusta hyvältä, toimii. Näin uusia tottumuksia jaksaa jatkaa vielä, kun alkuinnostus on laantunut.

1 Oma tapa laihtua on paras. Valitse laihtumiskeino sieltä, toinen täältä ja yhdistele niistä sellainen kokonaisuus, johon voit sitoutua.

2 Yhdessä onnistuu usein paremmin kuin yksin. Löytäisitkö hengenheimolaisia perheestä, ystävistä tai työkavereista? Yhdessä voidaan päättää, ettei kotiin hankita herkkuja kaappeihin tai otetaan kellarissa pölyttyneet pyörät käyttöön.

3 Liikunta antaa pelivaraa ruokavalioon. Vaikka se ei juuri laihduta, se antaa mahdollisuuden herkkuhetkeen silloin tällöin.

Jopa yhdeksän kymmenestä onnistuneesta laihduttajasta kertoo lisänneensä liikuntaa elämäntaparemonttinsa aikana. Suurin osa heistä liikkuu vähintään 2–3 kertaa viikossa. Työmatkaliikunta sopii niillekin, joilla vapaa-aika on muuten kortilla.

4 Alkoholia vähemmän tai ei lainkaan. Alkoholissa on paljon kaloreita.

5 Ei tupakkaa. Tupakoinnin lopetus ei laihduta mutta antaa pontta päätöksissä pysymisessä. Jos onnistut lopettamaan sauhuttelen, onnistut myös pitämään syömisesi kurissa.

6 Sinnittele! Uusien tapojen juurtuminen vie aikaa: kahdessa vuodessa vanhat ruokatottumukset eivät enää houkuta.

Lue lisää:

5 x onnistuneen laihdutuksen salaisuus

Laihdutus ja 5 muuta yllättävää syytä lihoa

Laihduttaja, jos paino ei putoa, tarkista nämä

Laihduttaja saa herkutellakin

Ota mallia: Tie pysyvään laihtumiseen

Tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio on laihtumisen kannalta kaiken a ja o − sen vaikutus kilojen karistamiseen on jopa 90 %. Liikunnan merkitys sen sijaan on laihtumisen kannalta vähäinen. Säännöllisellä kuntoilulla on toki hyviä terveydellisiä vaikutuksia: se esimerkiksi ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja ja vahvistaa luustoa. Mikään määrä liikuntaa ei kuitenkaan korvaa terveellistä ruokavaliota. http://www.kauneusjaterveys.fi/treeni-ravinto/painonhallinta/10-tekosyyta-olla-...
Lue kommentti