Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Itämeren ruokavalio on osoittautunut erinomaiseksi tulehduksen sammuttajaksi. Se vähentää sydän- ja verisuonisairauksien sekä diabeteksen vaaraa. Pohjolan dieetti myös laihduttaa – ja juuri oikeasta paikasta eli vyötäröltä.

1. Onko Itämeren ruokavalio yhtä terveellinen kuin Välimeren ruokavalio, tutkijatohtori Noora Kanerva?

On. Välimeren ruokavalion tiedetään lisäävän elinvuosia ja vähentävän sydän- ja verisuonisairauksia. Samaan päästään itämerellisellä vastineella, nyt maailmalla trendikkääksi nousseella Pohjolan dieetillä.

Itämeren ruokavalio kootaan pohjoismaisista raaka-aineista. Rypsiöljy korvaa oliiviöljyn, omenat ja marjat sitrushedelmät ja kotimaiset järvikalat ja lohi Välimeren kalat.

Välimeren kasvispaljouteen meidän vastineemme ovat täysjyväiset ruis, kaura ja ohra. Myös vähärasvaiset maitotuotteet ovat oleellisessa osassa, toisin kuin Välimerellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kummassakin syödään vain vähän punaista lihaa ja prosessoituja lihavalmisteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Mikä tekee Pohjolan dieetistä erinomaisen?

Itämeren ruokavalio laskee tulehdusarvoja, jotka ovat avainasemassa sydän- ja verisuonisairauksien ja kakkostyypin diabeteksen synnyssä. Matala-asteisen tulehduksen sammuttaminen ja laihtuminen vyötärönseudulta vähentävät selvästi riskiä sairastua moniin kroonisiin sairauksiin.

Hyvä vaikutus tulehdusarvoihin on erityisesti täysjyväviljoilla ja marjoilla. Tämä selvisi väitöstutkimuksessani, jossa oli mukana 12 000 suomalaista.

Itämeren ruokavalio korjaa tutkitusti myös kohonneita kolesteroli- ja verensokeriarvoja sekä laskee painoa.

3. Miksi täysjyväviljojen merkitystä korostetaan?

Paljon täysjyväviljoja syövillä on huomattavasti vähemmän vyötärölihavuutta kuin muilla. Täysjyväviljoissa on matala energiapitoisuus ja niiden korkea kuitupitoisuus pitää näläntunteen kurissa.

Painonpudotus itämerelliseen ruokavalioon siirtyneillä on keskimäärin viisi kiloa puolessa vuodessa.

4. Mitä yksinkertaista muutosta ehdotat suomalaisille?

Vaalean leivän vaihtaminen ruisleipään on helppo tapa edistää terveyttään. Ruisleivissä on järjestään ainakin puolet täysjyväviljaa. Kauraleipäkin käy, jos ruis aiheuttaa mahanpuruja. Kauraleipien ostossa on jaksettava tarkkailla tuoteselosteita: monessa täysjyväiseksi mainostetussa on suurin osa vehnäjauhoja.

Itämeren ruokakolmio: sydanliitto.fi ja diabetesliitto.fi.

Pienin varauksin ok.

Oliiviöljyä en rypsiöljyyn vaihtais ja eikös tuo rasvattomuus ole jo moneen otteeseen todettu

vääräksi.Johan...oliko se nyt toissa keväävä ,Usa:kin kertoi,että on opetettu väärin 40 v. ja nyt

homma vaihtuu,siis luonnolliset rasvat takaisin,ei kovetetut margariinit.

Nuo pari kohtaa muuttaisin suosituksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla