Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Itämeren ruokavalio on osoittautunut erinomaiseksi tulehduksen sammuttajaksi. Se vähentää sydän- ja verisuonisairauksien sekä diabeteksen vaaraa. Pohjolan dieetti myös laihduttaa – ja juuri oikeasta paikasta eli vyötäröltä.

1. Onko Itämeren ruokavalio yhtä terveellinen kuin Välimeren ruokavalio, tutkijatohtori Noora Kanerva?

On. Välimeren ruokavalion tiedetään lisäävän elinvuosia ja vähentävän sydän- ja verisuonisairauksia. Samaan päästään itämerellisellä vastineella, nyt maailmalla trendikkääksi nousseella Pohjolan dieetillä.

Itämeren ruokavalio kootaan pohjoismaisista raaka-aineista. Rypsiöljy korvaa oliiviöljyn, omenat ja marjat sitrushedelmät ja kotimaiset järvikalat ja lohi Välimeren kalat.

Välimeren kasvispaljouteen meidän vastineemme ovat täysjyväiset ruis, kaura ja ohra. Myös vähärasvaiset maitotuotteet ovat oleellisessa osassa, toisin kuin Välimerellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kummassakin syödään vain vähän punaista lihaa ja prosessoituja lihavalmisteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Mikä tekee Pohjolan dieetistä erinomaisen?

Itämeren ruokavalio laskee tulehdusarvoja, jotka ovat avainasemassa sydän- ja verisuonisairauksien ja kakkostyypin diabeteksen synnyssä. Matala-asteisen tulehduksen sammuttaminen ja laihtuminen vyötärönseudulta vähentävät selvästi riskiä sairastua moniin kroonisiin sairauksiin.

Hyvä vaikutus tulehdusarvoihin on erityisesti täysjyväviljoilla ja marjoilla. Tämä selvisi väitöstutkimuksessani, jossa oli mukana 12 000 suomalaista.

Itämeren ruokavalio korjaa tutkitusti myös kohonneita kolesteroli- ja verensokeriarvoja sekä laskee painoa.

3. Miksi täysjyväviljojen merkitystä korostetaan?

Paljon täysjyväviljoja syövillä on huomattavasti vähemmän vyötärölihavuutta kuin muilla. Täysjyväviljoissa on matala energiapitoisuus ja niiden korkea kuitupitoisuus pitää näläntunteen kurissa.

Painonpudotus itämerelliseen ruokavalioon siirtyneillä on keskimäärin viisi kiloa puolessa vuodessa.

4. Mitä yksinkertaista muutosta ehdotat suomalaisille?

Vaalean leivän vaihtaminen ruisleipään on helppo tapa edistää terveyttään. Ruisleivissä on järjestään ainakin puolet täysjyväviljaa. Kauraleipäkin käy, jos ruis aiheuttaa mahanpuruja. Kauraleipien ostossa on jaksettava tarkkailla tuoteselosteita: monessa täysjyväiseksi mainostetussa on suurin osa vehnäjauhoja.

Itämeren ruokakolmio: sydanliitto.fi ja diabetesliitto.fi.

Kesäkilot, syyskilot, Joulukilot, kevätkilot ja koko vuoden kilot. Mitä muuta media osaa?

 

Suomalaisille on opetettu, että puuro, leipä ja peruna ovat sitä normaalia kotiruokaa, mitä pitää syödä joka päivä runsaasti. Esimerkiksi pasta, ruispala ja big mac ovat eri ruokia, mutta kaikkien pääraaka-aineena on sama ravinneköyhä yliprosessoitu vilja. 

 

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.  Eli syömällä oikein.

 

Ruokavalio ratkaisee jopa 90 % painonhallinnasta, terveydestä, vastustuskyvystä, kasvamisesta (lapset), lihaskunnon kasvattamisesta ja ylläpidosta sekä lihasten palautumisesta, liikunta loput. Joten ei ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa. 

 

Liian monelle "tavallinen" kotiruoka on lisäainepitoisia ravinneköyhiä eineksiä, viljaa eri muodoissaan, sokereita, keinotekoisia makeutusaineita, prosessoituja kasviöljyjä (margariinit, kasvirasvakermat jne...), sokerisia muroja, sekä sokerisia maitotaloustuotteita. Sellainen ruoka ei riitä. Se sairastuttaa.

 

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

 

Ruoansulatuksessa hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja muiksi sokereiksi, jotta ne voivat imeytyä. Glukoosin ylimäärä varastoidaan lihaksiin glykogeenina. Pieni osa glukoosista varastoituu maksaan. Kun maksan glykogeenivarastot ovat täynnä, muuttaa maksa ylimäärän glukoosin rasvaksi elimistöön ja yleensä siihen vyötärölle haitalliseksi sisäelinrasvaksi.

 

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

 

Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttää rasvaa pääasiallisena polttoaineena. Silloin rasva ei aiheuta mitään ongelmia. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Rasvalla taas ei ole mitään vaikutusta insuliiniin. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Pelkkää rasvaa syömällä ihminen laihtuu, mikä on fysiologinen fakta. Mutta, jos ravinto sisältää vaihtelevan määrän hiilihydraattia, niin tämä yhdessä rasvan kanssa lihottaa ja aiheuttaa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu, vaikka söisi rasvaa.

 

Jotta ihminen voisi polttaa omia rasvavarastoja, tarvitaan lipaasi -nimistä entsyymiä. Lipaasi vapauttaa rasvan rasvasolusta. Insuliini ehkäisee lipaasiin toiminnan. Kun lipaasi ei toimi, niin lihominen jatkuu. Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja ja aktivoi lipaasin, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

 

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

 

http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

 

Kuulostiko liian helpolta?

 

Hiilihydraattien, muun muassa viljojen, riisin ja perunan määrän järkevä rajoitaminen on monelle erittäin helppo ja turvallinen tapa painonpudotukseen. Hiilihydraattien määrän rajoittaminen on nopea tapa myös joidenkin veriarvojen korjaamiseen, esimerkiksi maksa-, triglyseridi- ja paastosokeriarvojen.

 

Laihdutus on järjetön bisnes, kun kaikki päivälehdet ja aikakauslehdet ovat viimeisen 30 vuoden aikana joka kevät, syksy ja talvi kirjoitelleet milloin mitäkin laihdutusopasta ja liikuntavinkkejä lehtiinsä, jotta lehti myy. Kauppa se on joka kannattaa. Ja tyhmä ei ole se, joka pyytää, vaan se joka maksaa. Kun mitään uutta ei tapahdu ihmisen fysiologiassa eikä tule tapahtumaan, niin kerrataan vanhoja asioita vuodesta toiseen hiukan artikkelia muuttaen. Lisäksi kaikenlaista rasvasiepparipilleriä, laihdutusryhmää, ateriankorviketta, laihdutuspirtelöä, välipalapatukkaa ja vaikka mitä ihmeainetta myydään miljardeilla, jotta rasva palaa, vaikka kansa ei laihdu eikä tervehdy yhtään, päinvastoin.

 

Missä vika?

 

Ja virallinen taho ja heitä edustavat tyypit (mm. viralliset ravitsemusterapeutit) kyllä varmistavat, että Matti ja Maija Meikäläinen jatkossakin aloittavat aamunsa mikropuurolla ja rasvattomalla maidolla sekä vetävät leipää naamariinsa aamusta iltaan margariinilla, etteivät vaan laihtuisi ja tervehtyisi.

 

Nykyinen virallinen ravivitsemustutkimus ja -suositus on käytännössä pelkkää markkinointia.

 

Virallisilla ravitsemusterapeuteilla on niskassa VRN, valtion ravitsemusneuvottelukunta, joka määrittää ravitsemuspoliittisen linjan. Siitä ei noin vain lipsuta, jos mieli pysyä työllistyneenä. Eli vältä heitä.

 

Mitä muuta Pekka Puskan pulju on saanut aikaan, kuin -50 luvulta terveen kansan sairaaksi. Ja kaksituhatpäisen puolityöttömän lääkärikunnan nostettua 20 000 täysin työllistettyyn lääkäriin ja 700 lääkärin vajeeseen. Eikä sekään riitä !!!! Eikä kukaan reagoi, eikä tee asialle mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla