Töihin mennään autolla, työpäivä istutaan tietokoneen ääressä, lounas jää väliin kiireen vuoksi, töistä mennään kotiin autolla eikä kotona jakseta kuin tuijottaa televisiota – siinä monen suomalaisen tavallinen päivä. Ja syy siihen, miksi vaa’an lukema nousee vuosi vuodelta.

Yli puolet aikuisista on ylipainoisia. Siis todella joka toinen, joka kävelee kadulla vastaan tai istuu ruuhkassa, on painavampi kuin terveydelle on eduksi. Syy lihomiseen on kaikilla sama.

– Kaikki energia, jonka ruoasta saamme, varastoituu kehoomme, ellei sitä kuluteta. Syömme siis liikaa, sanoo sairaalalääkäri Jarmo Kaukua.

Liikakiloja on yhtä lailla miehillä kuin naisilla, muta liika rasva kertyy kehossa eri tavalla. Miehille on tyypillistä rasvan kertyminen vyötärönseudulle, naisilla lantiolle tai reisiin. Syyt ovat hormonaaliset: testosteroni ja estrogeeni ohjaavat ylimääräisen rasvan eri kohtiin.

Miesten kannalta huono uutinen on, että vatsaontelon alle kertyvät liikakilot ovat terveydelle haitallisimpia. Vyötärölihavuus on yhdistetty moniin aineenvaihdunnan sairauksiin, kuten verenpainetautiin, metaboliseen oireyhtymään, kihtiin ja aikuistyypin diabetekseen. Vyötärölihavuutta voi arvioida mittanauhalla. Terveydelliset haitat kasvavat suuriksi, jos vyötärönympärys on miehellä yli metrin ja naisella yli 90 senttiä. Hyvä uutinen miehille puolestaan on se, että vyötärölihavuudesta on kenties helpompi hankkiutua eroon kuin naisille tyypillisestä lantiolihavuudesta.

Makeaa vai makkaraa?

Naiset ja miehet saavat ruoasta suurin piirtein yhtä paljon haitallista kovaa rasvaa, mutta sen lähteet vaihtelevat. Miehet saavat kovaa rasvaa makkarasta ja nuoret miehet suolaisista leivonnaisista, kuten pizzasta ja lihapiirakoista. Nuoret aikuiset eivät juuri voita käytä, mutta vanhemman sukupolven miehille voi on merkittävä kovan rasvan lähde.

Naiset saavat haitallista rasvaa makeista leivonnaisista. Nuorille naisille maistuvat juustot ja suklaa. Kaikille yhteisiä kovan rasvan lähteitä ovat maito ja liharuoat. Kevyinkään broilerinfilee ei ole kevyttä, jos sen paistaa voissa tai kruunaa kermalla.

Lisää kasviksia, vähemmän alkoholia

Vaikka miehetkin ovat vähitellen oppineet syömään kasviksia, eroa naisten hyväksi on yhä. Naiset syövät päivässä kasviksia ja hedelmiä keskimäärin 250 grammaa, miehet 200 grammaa. Puhtaita papereita ei tosin saa kumpikaan: tavoite olisi syödä niitä vähintään 50 grammaa.

Kuitupitoiset kasvikset ja hedelmät ovat painonhallitsijan ystäviä, ne pitävät kylläisenä. Kuitua saa runsaasti myös täysjyväviljasta.

Jos kamppailee painonsa kanssa, alkoholia kannattaa välttää. Siinä on energiaa lähes yhtä paljon kuin rasvassa. Mitä väkevämpi ja makeampi juoma, sitä enemmän energiaa. Eikä kuiva valkoviinikään ole vailla kaloreita. Pienessä 12 senttilitran annoksessa on saman verran energiaa kuin vanhanajan voinapissa. Kannattaa myös muistaa, että useamman ruokalajin illallisella, jossa tarjoillaan useita juomia, alkoholista saattaa tulla yhtä paljon energiaa kuin ruoasta.

Perhe tuo kiloja

Elämäntilanteista perheellistyminen on selkein lisäkilojen tuoja. Jokainen raskaus jättää naiselle puolesta kilosta neljään kiloon lisäpainoa. Uusi raskaus jättää yleensä enemmän kiloja kuin edellinen. Perheen perustaminen tukevoittaa miehiäkin. Aika on molemmilla vanhemmilla kortilla, eikä entisille urheiluharrastuksille tunnu löytyvän sopivaa hetkeä. Ruoalla on myös usein suurempi merkitys kuin ennen lasten syntymää. Viikonloppuisin herkutellaan perheen voimin.

Toisaalta samalla kasvisten käyttö lisääntyy ja suolan vähenee. Usein ainakin äiti pyrkii noudattamaan terveellistä ruokavaliota ja säännöllisiä ruoka-aikoja lasten takia.

Jos mies ja vaimo laihduttavat yhdessä, mieheltä putoaa yleensä enemmän kiloja. Syynä on yksinkertaisesti miesten suurempi koko. Mitä enemmän senttejä ja kiloja on, sitä enemmän kuluttaa energiaa.

Tukea ja pysyviä muutoksia

Halu painonhallintaan täytyy lähteä itsestä, motivaatiota kukaan ei voi antaa toiselle. Jos päätös kilojen tiputtamisesta on tehty, toisen tukeminen on kuitenkin enemmän kuin tervetullutta. Perheen ruokaostokset tekevä voi katsoa, ettei kotona ole laihduttajalle houkutuksia, joihin sortua. Ruoanlaitosta vastaava auttaa valmistamalla säännöllisin väliajoin terveellistä ruokaa ja huolehtimalla, että kasviksia on aina tarjolla.

– Valitettavasti tapaan työssäni myös monia sabotoijia, jotka tilaavat pizzoja eivätkä luovu sipseistään, vaikka perheessä joku laihduttaa, kertoo ravitsemusterapeutti Leena Virtanen.

Painonpudottamiseen kannattaa suhtautua elämäntapojen muutoksena. Kaikkea ei pitäisi pistää kerralla uusiksi, vaan tehdä kuukausien aikana useita pieniä muutoksia. Uusiin makuihin tottuminenkin ottaa oman aikansa, jopa 10–15 maistelukertaa. Tehtyjen muutosten pitäisi olla sellaisia, että ne pystyy pitämään loppuelämänsä. Jos palaa entisiin syömistottumuksiin, pudotetut kilot palaavat, ja usein korkojen kera.

Lue myös:
Ylipaino