Kynsien pureskelu, tunnesyöminen, yökukkuminen... Huonoista tavoista pääsee vain sitkeällä aivotreenillä. Tässä 7 porrasta kohti elämänmuutosta.

1. Kirjaa, minkä tavan haluat muuttaa ja miksi

Tunnista tapa, josta tahtoisit päästä eroon, ja kirjaa se ylös. Listaa myös hyödyt, joita saavuttaisit muuttamalla käytöstäsi.

2. Tunnista vaaranpaikat

Tunnista ärsykkeet: millaisessa tilanteessa käyttäydyt ei-toivotulla tavalla? Liittyykö haitallinen rutiini työmatkaan, ruokaostoksiin, parisuhde­riitoihin? Listaa kaikki tärkeät ärsykkeet.

3. Tutkiskele, miksi toimit "tyhmästi"

Huomioi palkinto, jota tavoittelet käytökselläsi. Himoitsetko sokeria väsymykseen? Pönkitätkö shoppailemalla heikkoa itsetuntoa? Tämä vaihe vaatii usein rutkasti itsetutkiskelua, joskus jopa keskusteluapua ammattilaisen kanssa. Pohdinta on kuitenkin tärkeää, sillä se auttaa ymmärtämään, miksi rutiini on niin sitkeässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

4. Keräile tueksi muita hyviä tapoja

Etsi muutoksen tueksi laajempi tavoite. Tahdotko lopettaa tupakoinnin tai juosta maratonin? Pohdi, millaiset hyvät tavat tukisivat päämäärän saavuttamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

5. Muuta tai vältä riskitilanteita

Pyri seuraavaksi muuttamaan rutiinia, jolla reagoit ärsykkeeseen, eli kehitä rutiinille korvaavaa tekemistä. Ennakointi auttaa: pyri tietoisesti välttämään tai muuttamaan hankalia tilanteita. Aloita pienestä. Jos tahdot aloittaa liikunnan nollakunnosta, punnerra ensimmäisenä päivänä vaikkapa yksi kerta, seuraavana kaksi, ja niin edelleen.

6. Kirjaa edistysaskeleet

Ota avuksi kalenteri. Merkitse ruksi jokaisen päivän kohdalle, kun olet harjoitellut uutta tapaa. Ota tavoitteeksi rikkumaton ketju ja ripusta kalenteri näkyville. Kiusaus hyvän tavan jatkamiseen kasvaa, kun näet ketjun pitenevän päivittäin.  

7. Treenaa armollisesti

Ole kärsivällinen. Joidenkin tutkimusten mukaan uuden tavan oppiminen vie jopa muutaman kuukauden. Aikajänne on yksilöllinen, ja se riippuu tavan helppoudesta, ihmisen persoonasta ja elämäntilanteesta. Treenaa siis päivittäin ainakin parin kuukauden ajan, ennen kuin luovutat.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla