Tietoisen läsnäolon harjoittelu joko meditoimalla tai mindfulnessilla parantaa mielenterveyttä ja helpottaa jopa painonhallintaa.

Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan meditoiminen voi lievittää monia psyykkisiä ongelmia ja stressin aiheuttamia vaivoja. Meditaatiomenetelmien avulla saattavat helpottua mm. masennus- ja ahdistusoireet.

Lähes viidenkymmenen tutkimuksen ja 3 500 potilaan yhteisanalyysi osoittaa erilaisten mindfulness-meditaatiomenetelmien vähentävän ainakin masennusoireita, ahdistuneisuutta ja kipuja. Ne voivat myös poistaa stressiä ja parantaa elämänlaatua yleisemmin, tulokset osoittavat.

Mindfulness-menetelmiä käytetään etenkin kognitiivisen psykoterapian piirissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meditaation hyödyt näkyvät tulosten perusteella noin 8 kuukauden harjoittelun jälkeen, mutta osaa potilaista ne auttavat jo 3–6 kuukaudessa. Tällöin vaikutukset ovat kuitenkin pienempiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ohjatut meditaatioharjoitukset saattavat lisäksi parantaa tarkkaavaisuutta, unta ja mielialaa sekä auttaa painonhallinnassa ja päihdevieroituksessa, mutta tältä osin tutkimusnäyttö on hyvin niukkaa. Tutkimukset eivät myöskään osoita meditaation olevan tehokkaampaa kuin esimerkiksi liikunnan, lääkkeiden tai terapioiden.

Tutkimus julkaistiin lääketieteellisessä JAMA Internal Medicine -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

Lue lisää: Löydä oma tekniikkasi rentoutua, Mistä lisää mielenrauhaa

Allekirjoitan ainakin oman kokemuksen perusteella. Itse kärsin aikaisemmin jonkinlaisesta masennuksesta tai ainakin melko negatiivisesta suhtautumisesta itseeni ja elämään. Joogan ja meditaation kautta olen saanut hurjasti apua tähän. Aluksi muutos tapahtui niin, että harjoitusten tuomien vaikutusten kautta pystyin paremmin kokemaan enemmän muun muassa ilon, onnellisuuden ja vapauden tunteita ja negatiivisilla ajatuksilla tai tunteilla rupesi olemaan yhä vähemmän jalansijaa.

Tämäkin toki menee sykleissä. Jossain vaiheessa nämä aikaisemmat ajatusmallit tai tunteet kohosivat taas esiin, mutta harjoitusten kautta olin valmiimpi kohtaamaan ne. En enää samaistunut niihin samalla tavalla ja pystyin päästämään paremmin irti ja siksi nousemaan niiden yläpuolelle.

Olen itse harjoittanut joogaa ja meditaatiota Joogakoulu Nathan (http://natha.fi/fi) kursseilla opettettavien harjoitusten avulla. Olen oppinut sitä kautta hyvin selkeän meditaatiotekniikan sekä muita harjoituksia jotka ovat auttaneet minua tässä asiassa. Suosittelen kokeilemaan. Opetus on mielestäni sekä hyvin käytännöllistä, että syvällistä. Fyysisten harjoitusten lisäksi tunnilla annetaan teoria jossa käydään läpi jokainen uusi harjoitus perinpohjaisesti läpi tai annetaan muita käytännön neuvoja muun muassa mielenhallintaan tms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla