elämäntaparemontti
Kuva Shutterstock

Olen 28-vuotias nainen ja tiedän, että minun pitäisi elää terveellisemmin, koska haluan tulla raskaaksi. Tapoihini kuuluu tupakointi, karkit, roskaruoka, viinin juonti viikonloppuisin ja vähäinen liikunta. Olen kuitenkin hoikka ja työssäni olen paljon jaloillani. Olen taas yrittämässä elintaparemonttia, mutta pelkään että väsähdän kun kaikki aika menee liikuntaan ja ruoan laittoon ja palaan vanhoihin tapoihin. Miten voin estää tämän?

Olet jo ottanut ison askeleen elämäntapojesi muuttamisessa, kun olet havahtunut asiaan. Seuraava askel on lähteä "tuumasta toimeen". Mieti, minkä muutoksen olisit valmis tekemään ensiksi. Kannattaa valita sellainen, joka tuntuu kohtuullisen helposti saavutettavalta. En tässä vastauksessa pureudu tupakoinnin lopettamiseen. Siihen voisit pyytää vinkkejä esim. työterveyshuollosta.

Sellaisen yleisohjeen antaisin, että älä kiellä itseltäsi mitään. Kiellot johtavat usein siihen, että kielletystä asiasta tulee entistä houkuttelevampi. Voisit miettiä esim. makeisten ja viinin osalta, pystyisitkö harventamaan käyttökertoja vai pienentämään kerralla nautittua määrää. Kumpi olisi helpompi? Kun saat ensin toisen onnistumaan, voit sitten palata toiseen tavoitteeseen. "Roskaruoan" osalta voisit miettiä käyttötiheyttä. Jos sitä menee nyt useamman kerran viikossa, voisit aluksi pyrkiä siihen, että söisit sitä kerran viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos ruoan laitto tuntuu liian aikaa vievältä, kaupasta löytyy hyviä valmisruokia ja puolivalmisteita, joista saa helposti monipuolisen aterian, kun siihen lisää esim. salaattia tai keitettyjä kasviksia, viipaleen täysjyväleipää pehmeällä rasvalla voideltuna ja syö jälkiruoaksi hedelmän. Sopivien vaihtoehtojen valinnassa auttaa esim. sydänmerkki, jonka saa tuote, joka on tuoteryhmässään parempi valinta. Kaikkea ei tarvitse valmistaa alusta asti itse, jos siihen ei tunnu olevan aikaa. Sopiva armollisuus itseään kohtaan on tärkeää tavoitteiden saavuttamisessa. Tämä koskee myös liikuntaa. Pyri miettimään sellaisia liikuntatapoja, jotka sopivat arkeesi. Muiden esimerkeistä voi saada hyviä vinkkejä, mutta muista, että sinulle voi sopia paremmin joku muu liikkumistapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Antaisin myös sellaisen vinkin, että unohda sana "lipsuminen". Kenenkään ei tarvitse syödä ja liikkua kuin terveysihanne. Välillä on päiviä, jolloin liikkuminen jää vähemmälle tai ruokavalio on poikkeuksellinen ja kaukana suosituksista. Tällä ei ole väliä, kunhan kokonaisuus pidemmällä ajalla on kunnossa.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla