Jaksaakseen tarvitsee hiilihydraatteja, mutta liikatankkaus kerryttää kiloja.

Jos harrastaa vain kevyttä liikuntaa, hiilarien kohtuullisesta välttelystä ei ole haittaa. Sen sijaan rankoissa kestävyyslajeissa, kuten kovassa juoksussa, karppaajan jaksaminen on koetuksella. Treeniä on hankala jaksaa loppuun, ja silloin energiaakin kuluu vähemmän.

Ylimääräiset hiilarit jämähtävät lisäkiloiksi vyötärölle. Valkoiset viljat ja sokerit voi siis hyvillä mielin karsia. Silloin verensokeri ei pääse kipuamaan korkealle, insuliinin eritys vähenee ja rasva palaa tehokkaammin.

Sokeristen energiapatukoiden ja palautusjuomien tankkaaminen on peruskuntoilijalle lähes aina turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyvä nyrkkisääntö on valita joka aterialle kaksi laadukasta hitaan hiilihydraatin lähdettä, kuten täysjyväleipää ja reilu kourallinen kasviksia, ja yksi annos hyvää proteiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

Vierailija

Jäi kertomatta, että jo maratoonarin kannattaa siirtyä todella vähähiilihydraattiseen ketogeeniseen ruokavalioon, jolloin energiaa on lähes loputtomasti kun poltetaan energiaksi varastorasvoja. Sopeutuminen rasvapolttoiseksi voi viedä parikin kuukautta, ennen kuin edut tulevat näkyviin.

Kaikkien kyllä kannattaa karsia hiilihydraatteja, mutta tosi on, että anaerobisiin suorituksiin tarvitaan elimistön glykogeenivarantoja, ja nehän tankataan hiilaripitoisela ruoalla.

Vierailija

Kuka tarvitsee todella palautusjuomaa, hiilihydraatteja ja energiapatukoita?

Huippu-urheilijat, joilla kulutus on kovaa.

Ainoastaan hiilihydraattien kokonaismäärällä on merkitystä, koska niistä yksikään gramma ei mihinkään häviä. Se, että muuttuuko se hiilihydraatti (ns. hitaat ja nopeat) tunnin päästä glukoosiksi vai 6 tunnin päästä ei ole mitään merkitystä, vaikka näin meille on valehdeltu jo iät ja ajat mm. virallisen tahon puolelta. Tavan kansa kuluttaa hyvin vähän hiilihydraatteja päivässä ( alle 200 grammaa) ja näinollen se loppu muuttuu rasvaksi elimistöön ja lopulta rasvoittaa myös maksan. Näin ihminen lihoo ja sairastuu. Tätä yksinkertaista faktaa ei vaan kerrota, jotta lääkekauppa ja mättöruuan myynti ei häiriinny, eikä virallisen tahon uskottavuus horju. Sokereissa hiilihydraattia on 100%, viljoissa 70% ja muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15%. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä. Suomessa 5-19-vuotiasta pojista noin 30 prosenttia ja tytöistä 24 prosenttia on ylipainoisia ja 6,4 prosenttia on lihavia. Aikuisista joka toinen on ylipainoinen ja joka viides lihava.

Maito nostaa verensokeria (jatkuvasti koholla oleva insuliini lihottaa), enemmän kuin monet leivonnaiset. Tähän ovat syynä maidon proteiinit, joista 80% on kaseiinia (casein) ja 20% heraa (whey). Maidossa on myös sokeria (laktoosi), mutta maidon aiheuttama insuliinivaste on jopa 5-kertainen kuin mitä sen sisältämä laktoosimäärä edellyttäisi. Fermentoidut maitotaloustuotteet eivät ole yhtä suuria verensokerin kohottajia, varsinkaan juustot (poikkeuksena raejuusto), joita ei kiinteytensä vuoksi pysty nauttimaan liikaa, eivätkä siten myöskään imeydy yhtä nopeasti kuin nestemäisessä muodossa olevat maidot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla