Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

 Mitä haittaa on, jos jodia ei saa riittävästi? Olen vegaani, en syö jodilisää ja käytän vain merisuolaa.
 

Jodia tarvitaan kilpirauhashormonien muodostamiseen. Jodin puute aiheuttaa aikuisilla kilpirauhasen suurentumista ja struumaa. Lapsilla puutos aiheuttaa kasvuhäiriöitä ja henkisen kehityksen ongelmia, sillä jodia tarvitaan keskushermoston kehitykseen.

Vegaaniruokavaliossa jodin lähteitä ovat käytännössä jodioitu suola ja merilevä. Suolasta kannattaa siis valita jodioitu vaihtoehto – myös merisuolasta, joka vastoin yleistä käsitystä sisältää jodia luonnostaan hyvin vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Merilevä on ongelmallinen jodin lähde, sillä sen jodipitoisuus vaihtelee huomattavasti, ja voi olla jopa haitallisen korkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lisäksi merilevissä on usein suuria raskasmetallipitoisuuksia, mm. lyijyä, arseenia, kadmiumia.

Vegaaniruokavaliota noudattavalle suositellaan jodilisää. Valmiste, jossa on jodia 150–200 mikrogrammaa, on sopiva.

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Japani ja Suomi täysin eri asia.
Japanissa käytetään ruuassa joka päivä myös jodin "vastamyrkkyä", ei kerry liikaa jodia.
Esim blogi "ruokamysteerit" saattaa tietää tuosta lisää, ainakin heidän samannimisessä kirjassaan oli juttu tästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla