monivitamiini, urheilu, laihdutus
Kuva Shutterstock

Monivitamiini-kivennäisainepilleri on hyvä ”vakuutus”, jos epäilee syövänsä yksipuolisesti. Siitä saa kerralla kaikki tärkeät ravintoaineet. Kenen kannattaisi mennä purkille?

Apteekeissa ja suomalaisissa verkkoapteekeissa myytävät valmisteet ovat turvallisia, sillä niissä ei ole mitään mega-annoksina. Purkin ohjeen annosta ei pidä ylittää eikä käyttää useita valmisteita samaan aikaan.

Laihduttajalle täydennystä

Laihtujan kannattaa muistaa, että pikkulinnun annos ruokaa sisältää myös vähemmän ravintoaineita.

Alle 1 600 kilokalorin dieetillä monivitamiini on hyvä lisä.

Muihin pillereihin laihiksella ei ole tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kasvisten, hedelmien ja marjojen roima lisääminen korjaa tilannetta. Pehmeitä rasvoja, siis kalaa, kasviöljyjä ja pähkinöitä, ei kilojen karistajankaan kannata unohtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Erittäin niukkaenergiseen dieettiin tarkoitetut pussiateriat sisältävät useimmiten kaikki tärkeät ravintoaineet.

Urheilijalle lisäpotkua

Voimistelija, taitoluistelija tai muun sellaisen lajin harrastaja, jossa painoa tarkkaillaan, saattaa tarvita monivitamiinitabletin.

Se ehkäisee puutoksia, jos syö terveellisesti mutta niukasti.

Naisurheilijan raudan saanti voi jäädä vajaaksi, jos kuukautiset ovat runsaat. Raudan vähyyttä, kuten muitakaan ravinnepuutoksia, ei yleensä huomaa voinnista. Asian voi tarkistaa hemoglobiinin tai seerumin varastoraudan mittauksella.

Asiantuntija: Sari Niinistö, erikoistutkija, Turun yliopisto.

Veli-Jussi jalkanen

Kotieläimille syötetään paljon parempaa ruokaa kuin ihmiset syövät. Tyhjiä kalereita ei ole ollenkaan, rehu on hyvin tutkittu ja ruokintasuunnitelmat tehty. sen lisäksi lisäravinteita joissa on vitamiineja ja kivennäisiä syötetään suuria määriä ja elimet syövät niitä halukkaasti ja vapaaehtoisesti.

Ihmiset syövät suuren osan ruuastaan tyhjinä tai vähäarvoisina (tai jopa haitallisina, kuten sokeri) kaloreina ja silti sanotaan että lisäravinteista ei ole hyötyä.

Meillä Suomessakin on kehon analyyseissä osoitettu keskimäärinm liian matalat arvot monissa suojaravinteissa, jotka lisäävät sairastumista varmasti kuten D-vit, foolihappo, B12-vit, seleeni, magnesium, jodi,  boori, sinkki ja Omega-3 rasvat.

Ravinteita on vain pari-kolme tusinaa. Niistä keho haluaa valmistaa 3500 biokemiallista tärkeää ainetta päivittäin. Eikö niitä mielluummin tulisi olla ainakin tarpeeksi kuin liian vähän jos yhtään halutaan terveyttä ja elinvoimaa.
meillä väestön terveitä elivuosia on vain 58 (ilman sään. lääkit) eli 10 v vähemmän kuin Ruotsissa. Sairaanhoito maksaa 20 mrd € !! Ravitsemuksella on tärkeä osuus terveydessä ja sillä voidaan terapeuttisesti myös parantaa monia vaivoja jos on osaamista.

Mikä tämä lisäravinteita ja ravinnetiheitä ruokia vastaan suunnattu puhe on?

Kenen tarpeista se tulee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla