Kuvat
Shutterstock

Suomalaistutkimuksen mukaan säännöllinen mustikan syöminen hillitsee metaboliseen oireyhtymään liittyvää tulehdustilaa.

Itä-Suomen yliopistossa tutkittiin mustikan vaikutuksia sokeri- ja rasvaaineenvaihduntaan sekä matala-asteiseen tulehdukseen henkilöillä, joille oli kehittynyt metabolinen oireyhtymä.

Metabolisen oireyjtymän piirteitä ovat ylipaino, korkea verenpaine, vyötärölihavuus, kohonnut paastosokeri ja veren poikkeavat rasvaarvot.

Toinen ryhmä söi kahdeksan viikon ajan marjoja vain rajoitetusti, toisen ruokavalio sisälsi kuivattua makeaa mustikkaa tai mustikkasosetta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Tutkimuksen aikana tulehdusmerkkiaineiden (CRP) pitoisuudet alenivat mustikkaryhmässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eniten on tutkittu pensasmustikkaa. Se on parantanut ikääntyvillä rotilla motorisia kykyjä ja työmuistia.


SILMILLE?

Toisen maailmansodan aikana sotilaslentäjät kokivat, että mustikkahillon syöminen paransi hämäränäköä yölennoilla.

Nykyisten tutkimusten valossa mustikan vaikutukset hämäränäköön ovat epäselviä.

 

Asiantuntija: Riitta Törrönen, dosentti, Itä-Suomen yliopisto.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Himomarjastaja

Olisi mielenkiintoista tietää mikä on tehokkaampaa samasta marjamäärästä, se mustikkasose, kuivatuista mustikoista jauhettu pulveri, tai pakastamalla säilötyt mustikat? Vai onko niillä mitään eroa? Itsellä kuivattuja mustikoita ja lisää tulossa kuivauskaappiin, samoin myöhemmin puolukoita ja aronianmarjoja kunhan ehtivät kypsyä. Kuivatut marjat ovat helpompia säilyttää ja vievät vähemmän tilaa eivätkä tarvitse mitään säilöntäaineita! Tähän kysymykseeni en ole vielä saanut mistään vastausta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla