voi, kova rasva
Kuva Shutterstock

Ei ole. Tutkimusnäyttö on selkeää: kovat rasvat ovat terveydelle haitaksi ja kasvirasvat hyväksi. Lue miksi.

Tyydyttynyt eli kova rasva lisää veren huonoa LDL-kolesterolia, joka saostuu verisuonten seinämiin ja ahtauttaa niitä. Tyydyttymätön eli pehmeä rasva taas pienentää LDL-kolesterolipitoisuutta ja samalla vähentää verisuonten ahtautumisen todennäköisyyttä. Se myös sisältää elimistölle välttämättömiä rasvahappoja.

Voista noin 70 prosenttia on kovaa rasvaa ja välttämättömiä rasvahappoja vain pienet määrät. Siinä on myös kolesterolia, ja osalla ihmisistä sekin nostaa vielä lisää veren huonoa kolesterolia.

Enemmistö suomalaisista käyttää voi-kasviöljyseoksia eikä puhdasta voita. Niissäkin kasviöljyn osuus jää suhteellisen pieneksi. Vielä parempi vaihtoehto olisi käyttää paistamiseen ja leivän päälle puhtaita kasviöljyjä ja kasviöljyvalmisteita.

Kun rajoittaa voin ja voi-kasviöljyseosten käyttöä, myös suolan saanti vähenee: ne ovat useimmiten suolaisempia kuin kasviöljypohjaiset valmisteet.

Voin maun salaisuus onkin ehkä juuri sen suolaisuudessa. Sokkotestauksissa ihmiset eivät ole osanneet erottaa, mitä rasvaa testiruokaan on käytetty, kunhan suolan määrä on ollut kaikissa sama. Silloin öljyllä, voilla ja margariinilla valmistettu maistuu samalle.

VINKKI

Jos käytät voita maun vuoksi, kokeile kasviöljyä, johon lisäät hiukan suolaa. Saat vastaavan maun terveellisemmällä rasvalla.

 

Lue lisää sydämelle hyvää tekevistä Sydänmerkkiruokaohjeista

Asiantuntija: ravitsemusterapian professori Ursula Schwab, Itä-Suomen yliopisto.

Vierailija

Onko aito voi parasta rasvaa?

Suomalaisen tutkimuksen mukaan, insuliiniresistenssi lisää sydänkuolemia 900% mutta maan lääketieteen eliitti pitää kynsin ja hampain kiinni entisestä kasvojen menettämisen pelosta kaikkien ihmisten vahingoksi. Kolesteroli- ja kaloriteoriat ovat kuolleet. Pitäisi keskittyä todelliseen syyhyn eli insuliiniresistenssiin. Statiinien tutkimuksessa vallitsee massiivinen harha, joka lähtee jo niiden perimmäisestä käyttötarkoituksesta. Niillä pystyy alentamaan veren LDL-kolesterolin tasoja, mutta...
Lue kommentti
Vierailija

Onko aito voi parasta rasvaa?

Ikääntyessään verisuonet tukkeutuvat kalkista. Ja tämä kalkkeutuminen alkaa jo varhaisnuoruudessa, jos on väärät elintavat. Kalkkeutuminen nostaa myös verenpainetta. Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, juurekset, vihannekset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, kalan Omega-3 -rasvahapot (EPA ja DHA) ja K2-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja lisäravinteista. Tähän kalkkeutumiseen ei auta...
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.