Kuva Tuomas Kolehmainen
Kuva Tuomas Kolehmainen

Einekset helpottavat kasvissyöntiä, mutta vegehyllylläkin kannattaa tutkia tuoteselosteet.

  1. Valitse ruoka, jossa tyydyttyneiden rasvojen osuus on alle kolmannes. Tarkista, mikä rasva on listassa ensimmäisenä, sillä sen osuus on suurin. Kookos ja palmu ovat kovaa rasvaa, rypsistä saa enemmän omegakolmosia kuin auringonkukkaöljystä.
  2. Suolaa saisi olla ateriassa mielellään alle 1,2 g/100 g. Jos tahdot karsia suolaa vielä lisää, käy läpi kuiva-ainehylly. Pavuista, herneistä ja linsseistä saa nopeasti ravinteikasta ruokaa.
  3. Kuitua kertyy kasvisruoasta väkisinkin ekstraa, sillä lihassa ja maitotuotteissa sitä ei ole lainkaan. Kaikki kuitu on plussaa, mutta suosi kuitenkin täysjyvää.
  4. Pikaruokien vegeversiot, kuten soijanakit ja vihikset ovat herkutteluosastoa. Kasvisruoassa pätee sama periaate kuin sekasyöjälläkin: suosi mahdollisimman värikästä, yksinkertaista ja vähäsuolaista ruokaa.