Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kaikki terveellinen maksaa paljon. Väärin! Kotimaisista perusraaka-aineista kootusta ruokakorista ei tule kallista.

Mitä monipuolisemmin ja värikkäämmin syöt, sitä todennäköisemmin pysyt hyväkuntoisena ja hyvinvoivana.

Mutta mikä sitten on terveellistä? Osalle terveellinen ruoka on yhtä kuin vähärasvainen, osa puolestaan pitää täysrasvaisia maito- ja lihatuotteita oikeina valintoina. Lähes kaikki tietävät, että terveellinen ruokavalio sisältää runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä.

Monen mielestä terveellinen on ainakin kallista. On totta, että ruokalasku vie nykyään suuremman osan käytettävissä olevista tuloista kuin vielä muutama vuosi sitten. Kuitenkaan kaikesta hyväksi tiedetystä ravinnosta ei tarvitse maksaa paljon.

Ruokalasku kasvaa suureksi, jos ostaa naudan sisäfileetä, eksoottisia kasviksia ja hedelmiä sekä paljon mainostettuja terveysvaikutteisia tuotteita. Halvalla sen sijaan saa ainakin pikanuudelia, lihapiirakkaa ja sokeroituja jogurtteja. Näihin kuiduttomiin ja niukasti suojaravintoaineita sisältäviin tuotteisiin ei rahaa kulu, mutta eivät ne täytä vatsaakaan pitkäksi aikaa.

Sen sijaan kotimaiset raaka-aineet ovat terveellisiä, ekologisia ja usein myös edullisia. Kun valitset ruokakoriin perustuotteita, kauppalasku on huomattavasti pienempi kuin silloin, jos ostat vaikka mansikoita tammikuussa.

Kuitu pitää nälkää

Vielä muutama vuosikymmen sitten suomalaiset söivät pääosin rehellistä perusruokaa, kuten kaurapuuroa, ruisleipää, marjoja, juureksia, perunaa, lihaa ja kalaa. Näistä ruoka-aineista saadaan yhä terveellisiä kuituja, vitamiineja ja antioksidantteja. Ja mikä parasta, nämä tuotteet ovat vieläkin edullisia.

Kaura- ja ohrahiutaleet, kokonaiset ruislimput ja näkkileipä eivät maksa paljon. Kotimaisia juureksia ja kasviksia, kuten porkkanaa, kaalia, lanttua ja perunaa, saa aina edullisesti.

Jos kesäinen marjaretki jäi tekemättä, pakastettujen mustaherukoiden ja puolukoiden kilohinta ei sekään ole paha.

Kiire saa monet meistä turvautumaan valmis- ja pikaruokiin, mutta yhtä nopeasti valmistuu vaikkapa pikakaurapuuro, jonka voi syödä marjojen, maidon ja pähkinöiden kanssa. Plussana tulee vielä terveellisyys, vähäkalorisuus ja edullisuus.

Muutenkin kuidun lisääminen ruokavalioon kannattaa. Kun valitset viljavalmisteet runsaskuituisina, nälkä pysyy kauemmin loitolla. Napostelun tarve vähenee, ja se näkyy sekä vyötäröllä että kauppalaskussa.

Kokkaa itse proteiinit

Haastavinta terveellisen ruokakorin keräämisessä on edullisten proteiinipitoisten tuotteiden löytäminen. Proteiinia saadaan lihasta, kalasta, kananmunasta, palkokasveista ja maitotuotteista.

Edullisesti saa ainakin lohta, silakoita, muikkuja sekä purkissa myytävää tonnikalaa. Edullista ja täyttävää ruokaa voi valmistaa myös palkokasveista, kuten herneistä, pavuista ja linsseistä.

Vähiten rahaa menee, kun kokkaa proteiiniruokansa itse. Lisäksi kotitekoinen ateria sisältää enemmän täyttävyyttä ja jaksamista edistävää proteiinia ja kuitua, mutta vähemmän kaloreita ja teollisuuden käyttämiä täyte- ja säilöntäaineita.

Vertaa ja valitse terveellistä

Edullisia ja terveellisiä:

  • porkkana, kaalit, lanttu, nauris, peruna, kurkku, palkokasvit
  • mustaherukka, puolukka
  • kokonaisena myytävä ruisleipä, kaurahiutaleet, kokonaiset suurimot
  • marinoimaton kalkkunan ja broilerin rintaleike, jauheliha
  • lohi, silakka, muikku, tonnikala
  • piimä, maito
  • rypsi- ja oliiviöljy, maapähkinä

Kalliita ja terveellisiä:

  • useimmat ulkomaiset kasvikset
  • eksoottiset hedelmät
  • tyrni, lakka, vadelma
  • viipaloidut leivät, jyviä ja siemeniä sisältävät leivät
  • naudan ja härän sisäfilee
  • ahven, siika, kuha
  • maustamaton jogurtti
  • erikoisöljyt

Jutun kirjoittaja Pirjo Saarnia on laillistettu ravitsemusterapeutti.