Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Mitä haittaa paljosta proteiinin saannista on? Olen joskus laskenut, että yhdellä aterialla voi tulla jopa 50 g, jos syö purkin rahkaa, ison lohifileen ja pari leipää.

Kaikkia ravintoaineita voi saada liikaa. Tärkeää on kohtuus eikä minkään ravinto­aineen kohdalla päde ajatus ”mitä enemmän, sen parempi”.

Liikasaannin ongelmat voivat ilmetä nopeastikin, mutta useimmiten ne ilmenevät hyvin hitaasti vuosien varrella. Toki ongelmien ilmenemiseen vaikuttaa annos. Mm. suuri kerta-annos rautaa saa meidät oksentamaan. Pitkäaikainen liiallinen C-vitamiinin saanti altistaa munuaiskiville ja pitkä­aikainen liiallinen D-vitamiinin saanti luusto-ongelmille ja pehmytkudosten kalkkeumille.

Pitkäaikainen liiallinen proteiinin saanti voi häiritä munuaisten toimintaa, joten siksi kohtuus on muistettava siinäkin. Proteiinin saantisuositus on 10–20 prosenttia energiasta, mikä tarkoittaa kohtuullisesti liikkuvalla aikuisella naisella 50–100 g päivässä ja miehellä 65–140 g.

50 gramman proteiinimäärä yhdellä aterialla ei ole huolestuttavaa, kunhan kyseisiä aterioita ei ole useampia päivässä.

Täysipainoiseen ruokavalioon kuuluu maitovalmisteiden ja kalan – ja mahdollisesti lihan – lisäksi täysjyväviljaa, kasviksia sekä marjoja tai hedelmiä ja kasviöljyä. Tämä huomioimalla proteiinin saantikin usein asettuu kohdalleen.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.