Selkä voi kipeytyä urheilussa, jos se rasittuu liikaa tai yhtäkkisesti. Varsinaisia selkävammoja liikunnassa sattuu harvoin.

Selän vaivat

  • ovat hyvin tavallisia
  • taustalla harvoin vakava sairaus
  • yleisimmin kipeytyy alaselkä, koska sen nikamat ottavat vastaan valtaosan selkään kohdistuvasta rasituksestasuurin osa kivuista menee ohi omia aikojaan parissa, kolmessa viikossa. Iskiaskivusta toipuminen voi viedä useita kuukausia
  • tavallisten toimien jatkaminen on hyödyksi, lepo haitaksi
  • kipu ei ole yleensä vaarallista

Äkillisen selkäkivun syytä ei läheskään aina saada selville. Todennäisin kivun kirvoittaja on pieni vaurio välilevyssä tai muissa selän lukuisissa, kipua aistivissa rakenteissa. Tavallisia kiusoja ovat selän lihasten venähdykset, nivelsiteiden vauriot sekä nikamien välisten pikkunivelten siirtymät ja lukot.

Selkä voi kipeytyä urheilussa, jos se rasittuu liikaa tai yhtäkkisesti. Varsinaisia selkävammoja liikunnassa sattuu harvoin.

Näin selkäkipua hoidetaan

Vaivan hoito riippuu kivun äkäisyydestä. Suurin osa, lähes 90 prosenttia, selkäkivuista menee ohi omia aikojaan parissa, kolmessa viikossa. Lääkäriin on syytä mennä, jos kipu on hyvin voimakasta eivätkä normaalit askareet tai työt onnistu.

Äkillisessä kivussa kotikonstina ja ensihoitona ovat tavalliset kipulääkkeet ja selän liikuttaminen sen verran kuin kipu sallii. Lihasvammoissa voi ottaa myös kylmähoitoa – vaikka jääpalapussilla pyyhkeen tai vaatteen läpi.

Liikkumattomuus on pahasta! Lepuuttaa selkää toki voi, mutta ylimääräisestä vuodelevosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Työhön kannattaa palata niin pian kuin pystyy. Samoin olisi hyvä aloittaa kevyt liikunta mahdollisimman pian. Uinti, pyöräily ja kävely kuntouttavat selkää oivallisesti.

Tärkeintä on estää kivun kroonistuminen. Jos vaiva jatkuu viikkokausia, se pitää tutkia tarkemmin. Pitkittyneen selkäkivun ainoa tehokas hoito on usein aktiivinen kuntoutus. Leikkaukseen päädytään aniharvoin.

Liikunnasta apua selkävaivoihin

Moni selkävaivoista kärsivä on saanut avun säännöllisestä kuntoilusta ja lihasten vahvistamisesta. Päivittäinen annos rauhallista, rytmikästä liikuntaa, vaikkapa kävelyä, tekee selälle hyvää. Selkä- ja vatsalihasten harjoitus ryhdistää selkää tukevaa lihaskorsettia. Hikiliikunta puolestaan lievittää muun muassa stressioireita.

Liikunta saattaa myös jossain määrin jarruttaa välilevyjen rappeutumista . Vilkas aineenvaihdunta tehostaa selän välilevyn ravinnonsaantia, ja hyvässä kunnossa olevat lihakset suojaavat nikamia.

Kokonaishyvinvointi on myös selän terveyden paras tae. Kohtuullinen kunto, jäntevät lihakset ja tasapainoinen mieli pitävät selkäkivut loitolla.