Tarvitset ripauksen sinnikkyyttä ja muutaman viikon aikaa, jotta vatsan kiusantekijät paljastuvat. Usko pois, se kannattaa.

Mikä kumma siinä on, että yhdellä vatsa tuntuu sulattavan vaikka pieniä kiviä, kun taas toisella se ärtyy palasta ruisleipää. Herkkä vatsa säilyttää salaisuutensa usein vuosiakin ennen kuin turvotuksesta ja tuskista kärsivä pääsee hiljalleen oireittensa syiden jäljille.

Gastroenterologian erikoislääkärinä HUSin Meilahden sairaalassa työskentelevä Perttu Arkkila tietää, että herkkä vatsa on kiusallinen kaveri. Kannattaa silti uhrata sille suopea ajatus ja lähteä jäljittämään oireiden aiheuttajaa omien tuntemusten mukaan.

— Aloita paikantamalla, missä oireet tuntuvat. Jos kipua, turvotusta, närästystä tai polttelua on ylävatsalla, yleensä kyseessä ovat happovaivat. Ainakin ne ovat luultavasti osatekijänä kiusallisissa oireissa, hän aloittaa.

Mutta jos vatsavaivat paikantuvat alavatsalle, vikaa on useimmiten suolen toiminnassa.

— Suoli venyy silloin liikaa ja aiheuttaa erilaisia inhottavia tuntemuksia vatsaan. Toinen syy tällaisiin oireisiin on ilman kertyminen tai ummetus, Arkkila sanoo.

Vaivoja syönnin jälkeen?

Epämääräisten vatsavaivojen taustalla ovat usein toiminnallisiksi vatsavaivoiksi kutsutut kiusat: dyspepsia eli niin sanottu mahakatarri, ärtyvä suoli, refluksitauti ja ummetus. Dyspepsiassa ylävatsalle ilmaantuu usein vyömäinen, jomottava kipu, joka saa pontta erityisesti ilmaa keräävistä ruoka-aineista, kuten pavuista, kaalista tai vaikkapa ruisleivästä.

— Tällaiset vatsavaivat linkittyvät lähes aina jollakin tavalla ruokaan.

Salapoliisin työtä vatsavaivojen selvittämisessä kannattaakin jatkaa ruokapöydästä. Kysy itseltäsi, alkavatko ongelmat tietynlaisten ruokien syömisen jälkeen. Jos epäilet syyksi vaikkapa omenaa ja paprikaa, jätä ne pois ja katso, rauhoittuuko vatsa, Perttu Arkkila ehdottaa.

Ärtyvälle suolelle ovat puolestaan tunnusomaista vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat. Välillä vatsa on ripulilla, väliin taas ummessa. Potilasta vaivaa usein myös tihentynyt virtsaamisen tarve.

— Suolen liike on ehkä häiriintynyt. Miksi, sitä ei mikään tutkimus varmasti kerro. Syynä voi olla jopa matala kipukynnys. Tavallisemmin häiriön takaa löytyy stressiä, hotkimista tai masennusta.

Kun rintalastan takana polttelee, närästää ja hapan neste nousee kurkkuun, kyseessä on refluksitauti. Siihen voi liittyä vatsalta rintakehälle kohoava kipu. Joskus refluksioireet aiheuttavat äänen käheyttä, hampaiden kiillevaurioita ja
nielemisvaikeuksia.

— Vältä silloin kahvia, alkoholia, rasvaista ja suolaista ruokaa sekä kiristäviä vaatteita. Helpota elämääsi kevyemmillä ilta-aterioilla ja korota sängyn päätyä, jotta paha maku ei nouse suuhun yöllä, Arkkila ehdottaa.

Kuitua lisää vähitellen

Ummetusvaivaan vatsalääkäri määrää maltilla ja vähitellen ruokavalioon lisättyä kuitua, kuten leseitä tai keitettyjä kasviksia, muutaman lasin enemmän vettä päivän mittaan ja mieluusti lisää liikuntaa.

— Ummetuksen syitä on lukuisia, eikä sen taustalla läheskään aina ole mitään sairautta. Ummetuksessa on kyse suolen hitaasta liikkeestä, ja sitä vilkastuttavat kuidut, neste ja kuntoilu.

Elämäntaparemontista saa pitkäaikaista apua, mutta pikahelpotustakin löytyy.
— Kysy vaivaasi sopivaa lääkettä farmaseutilta. Kerro, miltä vatsassasi tuntuu, epäiletkö syyksi tiettyjä ruoka-aineita, podetko ilmavaivoja, polttelua, turvotusta ja kipuja tai onko ulostamisessa ongelmaa. Usein reseptittömät lääkkeet tepsivät. Jos niistä ei ole apua, käänny muutaman viikon tai kuukauden kuluttua lääkärin puoleen.

Lue lisää Vatsavaivoista
 

1. Pureskele hitaasti
Tiesitkö, että kylläisyyden  tunne syntyy vasta viitisentoista minuuttia syömisen jälkeen? Kiireinen hotkiminen saa sinut syömään liikaa, koska aivosi eivät ehdi saada ajoissa viestiä mahalaukun täyttymisestä. Seurauksena ylensyönnistä on ruoansulatusvaivoja, kipua ja jopa tuskallisia sappivaivoja.

2. Juo vettä ennen ateriaa
Pullotolkulla vettä ei tarvitse lipittää, mutta lasillisella parilla voit huijata vatsaasi ennen ruokailua. Vaikka vesi ei pidemmän päälle pidätäkään nälkää, se on hyvä kikka ainakin niille, joilla on tapana syödä yli äyräidensä ja potea loppupäivä kivuliasta potkupalloturvotusta.

3. Syö kerralla vähemmän
Hyvä idea, mutta miten? No pienentämällä lautasen kokoa, tietysti! Ja tämä vinkki perustuu tieteelliseen tutkimukseen. Ne koehenkilöt, jotka eräässä testissä saivat isomman lautasen kuin verrokkijoukko, ottivat huomaamattaan myös enemmän ruokaa.

Selvitä mikä vatsaasi vaivaa

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella. Viljojen ja/tai maidon karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tapa parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Mutta jos ruokavalion muutos parempaan ei auta, niin VAADI...
Lue kommentti