Riitelyssä on kyse sinnikkäästä halusta muuttaa toista. Nalkutus päättyy usein mykkäkouluun, eikä kumpikaan ole oppinut mitään. Entä jos muuttaisitkin itseäsi?

 1. Hyväksy erilaisuus.

Elämänkumppania valitessaan ihminen ihastuu usein tiedostamattaan vastapuoleensa. Vilkas ja puhelias voi rakastua rauhalliseen ja hiljaiseen tyyppiin – ja päinvastoin.

Parhaimmillaan vastaparit täydentävät toisiaan, mutta toisen erilaisuus voi myös ärsyttää ja kärjistyä ristiriitatilanteissa. Puheliaasta kehittyy nalkuttaja ja hiljaisesta mököttäjä.

2. Oletko mäkättäjä vai mököttäjä?

Mäkättäjä tykittää. Hän purkaa sumeilematta tunteitaan, ajatuksiaan ja tarpeitaan, muttei osaa kuunnella toista eikä kohdata toisen loukattuja tunteita, ajatuksia tai tarpeita. Hän on hyökkäävä ja henkisesti ”ylikiehuva”. Hän käyttää runsaasti sinä-viestejä ja voi osoittaa toista konkreettisesti sormellakin.

Mököttäjä vaikenee. Hän panttaa tunteitaan, ajatuksiaan, havaintojaan ja tarpeitaan eikä hänellä ole kykyä kohdata toisen tunnekuohua ja kohtuuttomilta tuntuvia tarpeita. Hän on henkisesti poissa.

3. Mistä sait tämän mallin?

Riittelytavat ja keinot käsitellä ristiriitoja ovat usein lapsuudenkodin perua. Annatko perinteen jatkua vai haluatko rakentaa jotain uutta ja omaa?

 4.Viekö riitelytyylisi suhdetta eteenpäin?

Vai johtaako se sinut jatkuvasti pattitilanteisiin. Ruokitteko parina toinen toistenne käytöstä? Mäkätys ja mökötys johtavat umpikujaan, jossa ongelmat eivät ratkea ja molemmat alkavat voida huonosti.

Lue lisää Hyvän parisuhteen salaisuus: Riitele oikein

5. Katkaise kierre.

Nalkuttajaa loukkaa se, ettei mykkäkoulun pitäjä kuuntele häntä eikä kuule sanojen takana olevaa tunne- ja tarveviestiä. Mököttäjä loukkaantuu tulituksesta. Mitä enemmän toinen vetäytyy, sitä enemmän toinen lisää volyymia. Tunnekuohun vallassa olevan ihmisen kiivas mäkätys kuulostaa hyökkäykseltä, jota toinen osapuoli pakenee mykkäkouluun.

Helposti ajatellaan, että mököttäjä (yleensä mies) lopettaisi mykkäkoulun pidon, kunhan toinen (usein vaimo) vain lakkaisi mäkättämästä. Mies voi kuitenkin provosoida mökötyksellään vaimoa nalkuttamaan. Vaimoa ärsyttää se, ettei hän saa mököttävästä miehestä otetta. Mykäksi heittäytyjä on arvoitus. Hän panttaa tunteitaan ja tarpeitaan.

Tavaksi muodostunut vaikeneminen tuhoaa suhdetta, koska se tekee ristiriitojen sovittamisen mahdottomaksi.

6. Muuta omaa käytöstäsi.

Jos puoliso ei ole halukas tarttumaan tilanteeseen, voit vaikuttaa siihen yksinkin. Muuttamalla omaa käytöstäsi vaikutat toisen käyttäytymiseen automaattisesti. Kun sinä muutut, hänkin joutuu muuttumaan.

Oma toiminta on ainoa asia, jota itse voi muuttaa. Kun lakkaa yrittämästä muuttaa toista, muutokselle tulee tilaa ja suhde kehittyy.

Lue lisää Pelasta parisuhde vaikka yksin

7. Pidä huolta itsestäsi.

Ihmissuhteisiisi vaikuttaa ratkaisevasti se, miten suhtaudut itseesi. Kun arvostat itseäsi, huolehdit itsestäsi ja otat vastuun omien tarpeidesi tyydyttämisestä, sinulla on hyvä itsetunto ja pystyt huomioimaan kumppanisi tarpeita.

Välinpitämättömyys ruokkii väärinymmärrystä. Jos perusasenteesi puolisoa kohtaan on kielteinen, uusia toimintamalleja on vaikea löytää.

Sen sijaan, että syyttelet toista, opettele rohkeasti ilmaisemaan itseäsi.

8. Kuuntele toista.

Älä keskeytä tai tyrkytä neuvoja vaan osoita olevasi aidosti kiinnostunut siitä, mitä toinen sanoo. Kuuntelun idea ei ole syyttelyssä, puolustamisessa, samaa mieltä tai eri mieltä olemisessa eikä ratkaisun etsimisessä. Hyvän kuuntelun ydin on siinä, että kuulija laittaa omat ideansa ja huolensa syrjään, rohkaisee kumppania puhumaan ja kuuntelee keskittyneesti toista. Kuule sekä asia että tunteet.

Tarkista, että ymmärsit oikein. Tämä on parisuhteen vaativimpia ”läksyjä”.

9. Pysähdy.

Jos nalkutus tai mykkäkoulu ovat käynnissä, kysy itseltäsi saanko tällä lähettämälläni viestillä aikaan tilannetta helpottavan ratkaisun vai viekö se umpikujaan? Rakennanko suhdetta vai tuhoanko sitä?

Sisältyykö tähän viestiin tai tapaani viestiä toisen itsetunnon vaurioittamisen riski tällä hetkellä tai pidemmällä aikavälillä? Antaako viestintätapani toiselle tilaisuuden toimia oma-aloitteisesti ja vastuullisesti ongelman ratkaisemiseksi vai onko tämä valtapeliä?

10. Katkaise riita stop-merkein.

Pari voi sopia etukäteen, mitä merkkejä riidan katkaisemiseksi käytetään. Näitä merkkejä voi kehittää yksinkin itselleen opettelemalla tunnistamaan vaaralliset sanonnat ja eleet ja jarruttamaan ajoissa.

Mäkätyksen tunnistaa esimerkiksi sanoista ”miksi, sä et koskaan” ja ”aina sä”. Mökötys puolestaan alkaa usein kiukun ja pettymyksen tunteista, joita ei pysty lausumaan ääneen.

11. Huomaa hyvä.

Kiinnitä huomioisi siihen, mitä toinen tekee hyvin sen sijaan, että ruokit tyytymättömyyttäsi kiinnittämällä huomiosi siihen, mitä hän ei tee, mikä puuttuu tai on väärin tehty.

Se mihin suhteessa keskittyy, se lisääntyy. Jos aina nalkuttaa tekemättömistä töistä toiselle, muutos voi tapahtua jo sillä, että lopettaa mäkätyksen.

Asiantuntijana perhe- parisuhde- ja seksuaaliterapiaan erikoistunut psykoterapeutti Ritva Salminen.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.