Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Työpaikkaruokalan salaattipöydässä on tarjolla suolapähkinöitä. Hyviltähän ne maistuvat, mutta kuinka paljon niitä on viisasta ottaa päivittäin?

Pähkinöitä, manteleita ja siemeniä suositellaan noin 2 ruokalusikallista (30 grammaa) päivässä. Suositus koskee maustamattomia tuotteita, sillä maustetuissa on usein suolaa ja kuorrutetuissa kovaa rasvaa. Olisikohan työpaikkaruokala valmis vaihtamaan suolapähkinät maustamattomiin, sillä suolattuina pähkinöitä ei suositella säännöllisempään käyttöön?

Maustamattomat pähkinät, mantelit ja siemenet ovat suositeltavina ruoka-aineina siksi, että ne ovat hyviä pehmeän rasvan, kuidun, proteiinin sekä useiden vitamiinien sekä kivennäis- ja hivenaineiden lähteitä. Ne sisältävät myös runsaasti energiaa, minkä vuoksi suositeltava päivittäinen käyttömäärä ei ole enemmän kuin 2 ruokalusikallista. Sen sijaan tarkkoja määriä tai käyttötiheyksiä ei voi antaa maustetuille tuotteille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Koska pähkinöissä, manteleissa ja siemenissä on tiettyjä riskejä, mm. homemyrkkyjä, vaihtelemalla eri lajikkeita saa hyödyt, mutta riskit eivät pääse konkretisoitumaan. Suositus on siis siltä osin samankaltainen kuin kalojen kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Raskaana oleville, imettäville ja imeväisikäisille ei suositella öljykasvien siemeniä (esimerkiksi pellavan-, pinjan-, chian-, hampun-, seesamin-, kurpitsan-, unikon- ja auringonkukansiemeniä), sillä ne keräävät maaperästä raskasmetalleja, etenkin nikkeliä ja kadmiumia. Pienet määrät siemeniä esim. leivissä eivät ole haitaksi. Muille suositeltava käyttömäärä on 15 grammaa päivässä.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla