Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jotta terveyttämme palvelevat bakteerit voisivat hyvin ja perustaisivat perheitä, ne tarvitsevat ravintoa ja hyvät asuinolosuhteet.

  • KASVIKSIA, HEDELMIÄ TAI MARJOJA kuusi kourallista päivässä on ravintosuositusten kehotus ja hyvä ohjeistus myös suolistobakteerien näkökulmasta.
  • VIHANNEKSET JA VAIKKAPA PELLAVANSIEMENET panevat suoliston bakteerit tuottamaan enterolaktonia, jonka arvioidaan suojaavan muun muassa sydän- ja verisuonitaudeilta ja mahdollisesti myös monilta syöviltä.
  • KALAN syömisellä on hyviä vaikutuksia suoliston bakteeristolle. Kalaa on suotavaa syödä 2–3 kertaa viikossa, kalalajeja vaihdellen.
  • HAPATETUT TUOTTEET vaikuttavat olevan eduksi suolistolle. Hapanmaitotuotteista, kuten jogurtista ja piimästä, saa hyödyllisiä Lactobacillus GG- tai bifidobakteereja. Eniten on tutkittu Lactobacillus GG:tä, jonka on havaittu vähentävän ripulin, flunssan ja atooppisen ihottuman riskiä.

Asiantuntija: Pentti Huovinen, bakteeriopin professori, Turun yliopisto.

Suolistoasiantuntija

Näin ruokit hyviä bakteereitasi

Edellinen kommentti Vierailijalta on oikeaa asiaa, mutta artikkelin kirjoittajat eivät ymmärrä painottaa miten paljon kuitua (10 eri lajia) tarvitsemme, jotta suolistomme voi oikeasti hyvin. Elimistömme on tehty n. 100 - 150 g kuitumäärälle (nyt syömme 13 g) ja siksi on niin paljon vaivoja. Toimistohipsiäiset eivät saa millääntarpeeksi kuituja syömättä siemeniä (liotettuja ja tehosekoitettuja) aika tukevia annoksia esim marjojen kanssa. Myös psyllium husk on hyvä kuitulisä. Leipää ei kannata...
Lue kommentti
Vierailija

Näin ruokit hyviä bakteereitasi

Margariinit ja rypsiöljy ovat varmaan pahin suoliston sairastuttaja. Moni pääsee suolisto-oireista, kun jättää tuon katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetetun lamppuöljyn syömättä. Margariinit ja rypsiöljy aiheuttavat elimistön tulehdusta, lisäävät suolistosyövän ja suolistosairauksien riskiä. Eli ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja...
Lue kommentti