Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Sokeri on helppo lohduttaja. Se palkitsee ja tuo mielihyvää. Sillä on siis paikkansa ruokavaliossa, mutta voiko siitä tulla riippuvaiseksi?

Päivittäisestä energiasta enintään kymmenen prosenttia saisi tulla lisätystä sokerista, mikä tarkoittaa noin 20–24 sokeripalaa. Tämä sokerimäärä täyttyy uskomattoman helposti, esimerkiksi kolmesta desilitrasta sokeroitua jogurttia tai lasillisesta appelsiinimehua. Sokerirajoitukseen kuuluvat myös siirapit, hunaja ja hedelmämehujen luontainen sokeri.

Piilosokeria on monissa tuotteissa, esimerkiksi valmisrahkoissa, joissakin maustekastikkeissa, eineksissä, valmisjogurteissa, muroissa ja mehuissa. Joskus onkin järkevää korvata osa sokerista keinotekoisilla, energiattomilla makeuttajilla, kuten aspartaamilla, asesulfaami K:lla tai rebaudiana kasvin lehdistä uutetulla steviaglykosidilla.

— Tuotteita, joissa on lisättyä sokeria, kannattaa käyttää kohtuudella, korvata ne sokerittomilla versioilla tai makeuttaa maltillisemmin. Toisaalta jos juo päivässä kaksi kuppia kahvia ja makeuttaa juoman sokerilla, se on vielä pieni määrä eikä vaikuta juuri energiansaantiin, toteaa ravitsemusterapeutti Tomi Valtanen.

Entä hedelmien sokeri?

Lisätyn sokerin vältteleminen on vielä ravitsemuksellisesti perusteltua, mutta hedelmien karttaminen ei ole järkevää. Hedelmän hiilihydraatit vaikuttavat elimistössä eri tavalla kuin karkkipussista tai pullasta syöty sokeri.

Hedelmien mukana tulee vettä, antioksidantteja, kuituja, mineraaleja ja vitamiineja, jotka tekevät makeistakin hedelmistä terveellisiä. Mitä enemmän kasviksia ja hedelmiä syö, sitä paremmin yleensä voi.

WHO kehottaa omassa suosituksessaan välttämään lisättyä sokeria ja mehuja. Tuoremehulasilliseen mahtuu usean hedelmän sokeri ilman hedelmälihan hyötyjä, kuten kuituja.

Kokuttaako sokeri?

Pidämme jo syntyjämme makeasta, muista mausta pitäminen täytyy opetella. Makeaa voi myös helposti oppia kaipaamaan tietyissä tilanteissa. Moni ei voi ajatellakaan lähtevänsä elokuviin tai katsovansa televisiota ilman karkkipussia. Kyse ei ole varsinaisesta riippuvuudesta vaan on luontaisesta mieltymyksestä makeaan ja opitusta tavasta.

Riippuvuus-termin käyttö on lisääntynyt ja sokeria verrataan jopa huumeisiin. Huumeet voivatkin aktivoida samoja aivoalueita kuin sokeri. Tarkemmin sanottuna ruoka käyttää samoja palkitsemismenetelmiä aivoissa kuin huumeet.

Tästä ei voi kuitenkaan vetää sitä johtopäätöstä, että sokeri aiheuttaisi samanlaista riippuvuutta tai vieroitusoireita kuin huumeet.

On tärkeää, että ruoka tuottaa hyvää oloa, eihän sitä muuten tekisi edes mieli. Olemme kaikki riippuvaisia ruoasta energianlähteenä, eikä se ole mikään ongelma. Se on elinehto.

Asiantuntijat ravitsemusterapeutti Jan Verho ja ravitsemusterapeutti Tomi Valtanen.