Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Työikäiset suomalaiset juovat kahvia päivittäin keskimäärin neljästä viiteen kupillista. Suurin osa kahvista juodaan työpäivän aikana, osittain puolihuomiossa koneen ääressä tai palavereissa. Olisiko syytä vähentää?

Suuri osa suomalaisista juo työpäivän aikana keskimäärin 4–5 kuppia kahvia. Sitä juodaan paitsi tavan, myös siitä koettavan hyödyn takia. Kofeiinin koetaan parantavan kognitiivista suorituskykyä ja mielialaa.

Näyttöäkin hyödyistä on:

– Kofeiinista näyttäisi olevan hyötyä etenkin tilanteissa, joissa vireystaso on alhainen, esimerkiksi keskittymistä vaatineen urakan jälkeen, toteavat laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja elintarviketieteiden kandidaatti Henna Rannikko. He ovat kirjoittaneet kirjan Toimistotyöläisen ruokapäivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyötyäkseen kofeiinin virkistävästä vaikutuksesta kahvia ei tarvitse juoda älyttömiä määriä. Jo yksi kuppi kahvia, joka sisältää keskimäärin yli 75 milligrammaa kofeiinia, riittää piristämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toinen kuppi voi virkistää ja parantaa suorituskykyä vielä lisää, mutta muutos ei ole yhtä suuri kuin ensimmäisellä kupillisella. Kuppi kupilta vaikutus laimenee.

Eroon tottumuksesta

Jokainen kahvia juova toimistotyöläinen on palaveriin astuessaan yleensä jo juonut kahvia jo riittävän määrän. Palaverikahveja tarjotaankin lähinnä tottumuksen vuoksi.

Suuret määrät kahvia voivat aiheuttaa ongelmia, esimerkiksi unihäiriöitä. Erityisesti iltapäivällä juotu kahvi on ongelmallista unen kannalta.

Palavereja voisi pitää ilman kahvejakin. Ilman pakkokahvia saadaan ehkäistyä orastavat kahviöverit ja edistettyä keskittymiskykyä käsillä olevaan asiaan.

Teetä tilalle

Yksi tapa vähentää kahvin juomista on juoda palavereissa teetä tai vettä. Teessä on huomattavasti vähemmän kofeiinia kuin kahvissa, teelajista riippuen 30−50 prosenttia vähemmän. Vähiten kofeiinia on yrittieessä sekä vihreässä ja valkoisessa teessä.

Vesi on hyvä vaihtoehto. Nestetasapainolla on vaikutusta älylliseen suorituskykyyn ja etenkin mielialaan.

Kahvin täyskieltoon ei ole tarvetta, sillä kohtuullisella kahvin juonnilla on positiivisia yhteyksiä terveyteen.

Kahvin plussat ja miinukset

Kohtullisen kahvinkäytön hyödyt:

  • valppaus paranee
  • tarkkaavaisuus ja reaktionopeus tehostuvat
  • fyysinen suorituskyky paranee
  • diabetesriski pienenee
  • sydän- ja verisuonisairauksien riski pienenee
  • muistitoiminnot pysyvät yllä

Liian kahvin haitat:

  • närästys
  • unihäiriöt ja nukahtamisvaikeudet, lyhentynyt uni
  • lisääntynyt virtsaneritys
  • akuutisti kohonnut verenpaine
  • raudan imeytymisen heikkeneminen jossain määrin
Sisältö jatkuu mainoksen alla