Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Mustikat ja kaurapuuro ovat mummohyvää, joka rauhoittaa temppuilevan mahan. Tuorepuuro ja kaurajogurtti käyvät samaan vaivaan.

  1. Tuorepuuro Kaurasta on helppo tehdä tuorepuuroa. Laita kaurahiutaleet edellisiltana nesteeseen jääkaappiin jyvien, rusinoiden, siemenien, taateleiden kanssa. Aamulla voit lisätä puuroon runsaasti marjoja, hiukan hunajaa. 
  2. Kaurajogurtti Tuorepuurosta voi tehdä myös jugurttia. Laita 2 dl kaurahiutaleita 4 desilitraan vettä yöksi jääkaappiin. Liotus esikäsittelee viljan ja vapauttaa ravintoaineet ruoansulatusta varten. Sekoita tehosekoittimella. Voit lisätä psylliumia, guarkumia tai chiasiemeniä, jotta kaura saostuu hiukan.

Nauti molemmat marjojen ja hunajan kanssa. 

 

 

 

ManWhoKnows

Tuorepuuro ja kaurajogurtti hellivät vatsaa

Täydennyksenä uutiseen tärkeä lisäys: Yksi tehokkaimmista ja helpoimmista keinoista parantaa vatsan hyvinvointia on istua hyväryhtisenä, jolloin suolen peristalttinen aaltomainen ja suolen sisällystä eteenpäin pumppaava aaltomainen liike toimii hyvin eikä suoli ole haitallisesti kasaan puristuneena kuten normaalisti huonoryhtisessä istunnassa. Hyväryhtisyys saavutetaan helpoimmin keskirakoisella keinuvalla satulatuolilla, säädettävällä pöydällä ja lähes silmien tasalla olevilla monitoreilla (...
Lue kommentti
Lisää vesikannuun pakastettuja mansikoita, vadelmia, omenanlohkoja tai tyrnimarjoja. Juoma on paitsi kaunis, myös maukas ja takuuviileä! Kuva Shutterstock
Lisää vesikannuun pakastettuja mansikoita, vadelmia, omenanlohkoja tai tyrnimarjoja. Juoma on paitsi kaunis, myös maukas ja takuuviileä! Kuva Shutterstock

Makuvesi on helppo napata kaupan hyllyltä mukaan, mutta kuinka terveellinen se oikeasti on?

Juomahyllyt täydentyvät tasaiseen tahtiin makuvesistä, joihin on lisätty erilaisia vitamiineja ja hivenaineita. Päivittäiset vitamiinit ja kivennäisaineet saa kuitenkin helpoimmin monipuolisesta ruoasta.

Makuvesissä voi olla yhtä paljon sokeria kuin limonadissa, ja nestemäinen energia on aina salakavalampi liikakilojen kerääjä kuin ruoka. Juominen näkyy vyötäröllä, sillä syöty ateria on kooltaan ihan samankokoinen, olipa juomana hanavesi, makuvesi tai limu.

Makuvedet ovat yleensä happamia ja voivat aiheuttaa hammaskiilteen kemiallista syöpymistä eli eroosiota. Sokerit taas altistavat hampaat reikiintymiselle. Riski on sitä suurempi mitä useammin makuvesiä siemaillaan aterioiden välillä.

Makuvedet ovat kuitenkin terveellisempiä ja kevyempiä kuin energiajuomat ja limpparit. Ja mukavaa vaihtelua kesäjuomana.


TARKISTA MAKUVEDESTÄ

KALORIT Sokerit ja hedelmämehut lisäävät juomien kaloripitoisuutta. Sokereiden määrä vaihtelee 2–5 g/100 ml.

HAPOT Hiilihappo ei ole haitallista hampaille, mutta sitruuna-, omena- ja muut hedelmähapot voivat vaurioittaa hammaskiillettä.

LISÄTYT HIVENAINEET Kalsiumlisästä saattaa olla hyötyä, jos kalkkia muuten saa niukasti.


Asiantuntijana Kati Laine, laillistettu ravitsemusterapeutti


TEE ITSE KESÄN RAIKKAIN JUOMA

1. YRTTIVEDET
Murskaa hanaveden sekaan yrttejä, kuten minttua, viinimarjanlehtiä tai sitruunamelissaa, ja laita jääkaappiin maustumaan.

2. HEDELMÄVEDET
Lisää vesikannuun pakastettuja mansikoita, vadelmia, omenanlohkoja tai tyrnimarjoja. Juoma on paitsi kaunis, myös maukas ja takuuviileä!

3. SITRUSVEDET
Viipaloi appelsiinia, sitruunaa tai limettiä mausteeksi vesikannuun tai koristele kattauksessa käytetyt vesilasit sitrusviipaleilla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Valitse oikea teelaadun ja keitä se niin, että tehoaineet pysyvät tallessa.

Vihreä tee on terveysjuoman maineessa. Mutta mitä hyötyjä sillä on oikeasti todettu?

Tutkimusten mukaan ainakin sydämelle ja aivoille lämmittävä kupillinen voi tehdä hyvää.

Vahvimmin osoitetut hyödyt liittyvät teen sisältämiin flavonoideihin ja teaniiniin. Flavonoideja on kaikissa teelaaduissa: vihreässä ja valkoisessa ne ovat katekiineja, mustan teen valmistusprosessi muuttaa ne teaflaviineiksi ja tearubigiineksi. Molemmilla on tutkitusti terveysvaikutuksia.

Vihreä, musta ja harvinaisempi valkoinen tee tulevat kaikki samasta Camellia sinensis -kasvista, mutta teepensaan lehdet vain käsitellään eri tavoin.

– Vihreää teetä on tutkittu paljon enemmän, koska se on Aasiassa yleisin teelaatu. Kun mustaa teetä on alettu tutkia enemmän, terveysvaikutuksia on löydetty siitäkin, toteaa teetutkimukseen perehtynyt ravitsemusasiantuntija Liisa Pättiniemi-Fagerström.

Veri virtaa paremmin

Tee kuin tee on hyväksi sydämelle. Useiden laajojen väestötutkimusten mukaan niin vihreän kuin mustankin teen juominen on yhteydessä pienempään sydäninfarktin ja aivohalvauksen riskiin. Teho perustuu siihen, että teen flavonoidit estävät plakin kertymistä verisuonten sisäseinämiin.

– Verisuonten seinämien toiminta ja sitä kautta veren virtaus paranee, Pättiniemi-Fagerström sanoo.

Joissain tutkimuksissa teenjuonti on näyttänyt alentavan myös haitallista LDL-kolesterolia. Lisäksi sekä vihreä että musta tee saattavat alentaa verenpainetta.

Sitäkin tutkitaan, pienentääkö teenjuonti riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen. Flavonoidit voivat nimittäin auttaa verensokerin säätelyssä.

Syöpää ja ylipainoa vastaan?

Flavonoidit toimivat antioksidantteina, jotka suojaavat soluja vaurioilta.

Tee saattaakin torjua myös syöpiä. Laboratoriossa havaittuja vaikutuksia ei kuitenkaan ole vielä kovin vankasti osoitettu ihmisillä. Siksi vihreän teen antioksidantteihin, syövän ehkäisyyn ja ikääntymisen hidastamiseen liittyvät terveysväittämät eivät ole toistaiseksi läpäisseet Euroopan elintarviketurvallisuusviraston seulaa.

Vihreän teen nauttiminen voi myös auttaa pitämään kilot kurissa, joskaan näyttö ei riitä tekemään siitä laihduttajan taikajuomaa. Oletettu vaikutus perustuu siihen, että katekiinit ja kofeiini kiihdyttävät aineenvaihduntaa. Joissain Aasiassa tehdyissä väestötutkimuksissa teenjuojat ovat olleet muita hoikempia.

Jonkin verran on tutkittu myös vihreän teen hyödyllisyyttä luustolle ja hampaille.

Rentouttaa ja virkistää

Ainakin kuppi teetä virkistää mielen – ja se näkyy sekä tarkkaavuustesteissä että aivomittauksissa.

Tutkimuksissa on havaittu teen parantavan henkistä suorituskykyä ja keskittymistä. Teen sisältämä aminohappo teaniini lisää aivojen alfa-aaltoja, jotka liittyvät rentoutumiseen ja valppauteen.

Osaksi teen virkistävä vaikutus voi tosin johtua siitäkin, että mikä tahansa juominen auttaa ylläpitämään nestetasapainoa. Pienikin nestehukka taas haittaa ajattelua.

– Vaikka kofeiini on diureetti, teessä juomana on niin paljon vettä mukana, ettei se aiheuta nestehukkaa, kuten ei kahvikaan, Pättiniemi-Fagerström huomauttaa.

Sekä vihreässä että mustassa teessä on kofeiinia noin puolet siitä mitä kahvissa.


Miten saada paras hyöty teestä?

  1. Hyvä määrä teetä on pari kolme kuppia päivässä. Se on tutkimuksissa riittänyt edistämään esimerkiksi sydänterveyttä ja henkistä suorituskykyä.
  2. Flavonoidit, kofeiini ja teaniini liukenevat juomaan sitä paremmin, mitä kuumempaa vesi on. Musta tee suositellaan valmistettavaksi lähes kiehuvan kuumaan veteen, kun taas useimmat vihreät teet ovat parhaimmillaan 70–80-asteiseen veteen tehtynä. Lämpötila on tärkeämpi aromien kuin terveyden kannalta. Kupissa tai kannussa hauduttaessa kiehuvan veden lämpötila laskee nopeasti. Hyödylliset aineet eivät siis ehdi hajota, ellei teelehtiä suorastaan ala keitellä.
  3. Tee on luonnontuote, eikä joka kupilliselle voi taata samoja ominaisuuksia. Teelehtiä poimitaan vuoden ympäri vaihtuvissa sääoloissa, joten peräkkäisillä viikoillakin kerätyissä lehdissä saattaa olla eri koostumus. Laatuun vaikuttaa kasvuolojen lisäksi se, miten lehdet on käsitelty, paljonko niitä käytetään kupillista kohti ja kauanko juoma hautuu.
  4. Tee kannattaa nauttia ilman maitoa, sillä maito ilmeisesti estää osan flavonoidien vaikutuksesta. Sokerilla kyllästäminen taas muuttaa terveysjuoman kaloripommiksi.

 

Lähteenä myös: Harvard Health Publications, The American Journal of Clinical Nutrition.

Asiantuntija: Liisa Pättiniemi-Fagerström, ravitsemusasiantuntija, elintarviketieteiden maisteri, LiForno Oy.

  • Musta tee tehdään hapettamalla, rikkomalla ja kuivaamalla teelehdet. Hapettuminen poistaa lehdistä kitkeryyttä.
  • Vihreän teen valmistuksessa hapettuminen estetään höyryttämällä tai kuumentamalla lehdet ennen niiden kuivatusta.
  • Valkoinen tee valmistetaan teepensaan nupuista ja kärkilehdistä. Se on vähiten käsitelty ja kalleimpia teelaatuja.
  • Punainen rooibosjuoma ei ole teetä. Se ri ole peräisin teepensaasta, vaan afrikkalaisen punapensaan lehdistä. Juoma on kofeiiniton.