Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kaurapuuron syöminen on terveysteko, jos mikä! Kun vielä sujauttaa mukaan kauraleseitä, lautasella on liki lääkkeen veroinen aamiainen.

Kaurapuuron syöminen on nyt virallisesti terveysteko. Kun vielä sujauttaa mukaan kauraleseitä, lautasella on liki lääkkeen veroinen aamiainen.

Kaura sai ensimmäisten joukossa EU:ssa hyväksynnän väitteelle, että sen sisältämä beetaglukaani auttaa alentamaan veren kolesterolia. Korkea kolesteroli lisää alttiutta sairastua sepelvaltimotautiin.

Kolesterolin alentamiseen suositellaan kolmea grammaa beetaglukaania päivässä. Sen saa reilun kokoisesta puurolautasesta, etenkin jos mukana on kauraleseitä.

Jo vanhastaan tiedetään, että kaura auttaa pitämään verensokerin tasaisena.

Myös ohrassa on beeta-glukaania.

Kaurajyvän kuitu editää myös ruoansulatusta ja helpottaa ummetusta.

Kaura sisältää

  • 55 % hiilihydraatteja
  • 7 % rasvaa
  • 14 % proteiineja,
  • 11 % kuitua
  • vettä
  • kivennäisaineita
  • B- ja E-vitamiineja