Yllättävä apu ärtyvään suoleen
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Piparminttuöljy kapseleina saattaa auttaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Sen sisältämä mentoli rentouttaa herkkävatsaisen suolta ja lievittää paikallista kipua.

Turvottaako, onko vatsa kipeä ja onko sinulla kenties ilmavaivoja, vatsakramppeja, ummetusta tai ripulia? Saatat kärsiä ärtyvän suolen oireyhtymästä. Se tunnettiin aiemmin nimellä ärtynyt paksusuoli, nykyään tiedetään, että vaivat ulottuvat myös ohutsuoleen ja joskus mahalaukkuunkin.

Ärtyvän suolen oireyhtymä lisää suolen kiputuntemuksia ja suolen mikrobisto voi olla epävakaa. Kaasua muodostuu paljon tai se ei pääse poistumaan riittävästi. Suoliston pinnalta voi löytyä myös matala-asteinen tulehdus.

Perimmäistä syytä oireyhtymään ei tunneta, eikä lääkehoidoista saada useinkaan riittävää apua. Ruokavalio on tärkein hoito, erityisesti niin sanottujen FODMAP-hiilihydraattien välttelystä on ollut monelle apua. Myös liikunnasta ja säännöllisestä elämänrytmistä kannattaa huolehtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Piparminttu rentouttaa

Jotkut ärtyvästä suolesta kärsivät kokevat saaneensa apua piparminttuöljykapseleista. Niiden tehosta on myös tutkittua näyttöä, kertoo laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen. Hän on kirjoittanut kirjan Herkän vatsan valinnat – Suolisto kuntoon ruokavaliolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Piparminttuöljy sisältää mentolia, joka rentouttaa suolen sileää lihasta ja lievittää paikallista kipua.

– Herkän vatsan oireiden helpottamiseksi piparminttuöljy on nautittava kapseleina, jota se ei vapaudu ja vaikuta liian aikaisin ruoansulatuskanavassa. Kapselit otetaan käyttöohjeen mukaan ruokailujen välissä vähintään tuntia ennen seuraavaa ruokailua, Laatikainen neuvoo.

Piparminttuöljykapseleiden käyttö kannattaa kuitenkin rajoittaa pahimpien vatsaoireiden aikaan, korkeintaan 2–3 kuukauteen kerrallaan.

Piparminttuteekin rauhoittaa joidenkin vatsaa.

Vierailija

Suoliston väärä bakteerikanta on oireiden taustalla. Oireista pääsee eroon oikealla ruokavaliolla. Suolistosairauksissa ruokavaliohoito pitää aloittaa välittömästi ensioireiden ilmaantuessa, jotta suolisto ei pääse liikaa tuhoutumaan, koska muuten joutuu leikkauspöydälle. Lääkärien tietotaso suolistosta on surkealla tasolla. Tieto suolistosta on yleisesti ottaen vajaata. Ihminen tuntee kosmoksen paremmin kuin suoliston.

Ruoka on lääke. Oikeanlaisella ruokavaliolla on suuri merkitys hyvän bakteerikannan muodostumisessa.

Lääkärikoulutuksessa ei ole ravitsemusta paria viikkoa enempää ja näinollen lääkärit eivät pysty kartoittamaan potilaansa ravitsemustilaa. Mitään vitamiini- tai hivenainemittauksia ei yleensä edes tehdä.

Voiko ruokavalio parantaa ?

Valitettavan usein lääkäreiden kanta moneen sairauteen on, ettei ruokavaliolla ole juurikaan merkitystä. 

Suuri harmi ja ihmeteltävä asia on miksi lääkäreille ei anneta kunnollista ravitsemuksellista koulutusta. Ruokavaliolla on kuitenkin tekemistä suuresti lähes kaikkien terveyden tekijöiden, sairauksista parantumisten ja immuunivasteen kanssa. 

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasviöljyt (rypsiöljy, margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

Viljojen ja/tai maidon sekä rypsiöljyn karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tie parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Viljaton ja/tai maidoton ruokavalio tuo suurimmalle osalle sitä kokeilevista hyvin nopeasti positiivisia muutoksia mm. seuraavissa asioissa: ihon kunto paranee, vatsa voi paremmin, nivelkivut vähenevät, flunssat ja allergiat vähenevät ja erilaiset, selittämättömät kivut helpottuvat.

Margariinit ovat varmaan pahin suoliston sairastuttaja. Moni pääsee suolisto-oireista, kun jättää tuon katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetetun lamppuöljyn syömättä.

Margariinit ja rypsiöljy aiheuttavat elimistön tulehdusta, lisäävät suolistosyövän ja suolistosairauksien riskiä. Eli ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Kylmäpuristetut luomu kasviöljyt tummassa lasipullossa ovat sen sijaan terveellisiä.

Syöthän D-vitamiinia?

D-vitamiinin merkitystä suoliston terveydelle puoltaa se, että suolistossa on D-vitamiinireseptoreita. Lisäksi D-vitamiini säätelee suoliston limakalvon läpäisevyyttä ja suoliston inflammaatiota.

Veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l tiedetään riittävän riisitaudin estoon, ei kokonaisterveyden ylläpitoon, joka on 100-150 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen aikuinen tarvitsee D-vitamiinia 50-100µg päivässä.

Vähäinen seerumin D-vitamiinin pitoisuus liittyy tulehduksellisiin suolistosairauksiin, osoittaa Pittsburghin yliopiston gastroenterologian klinikan tutkimus, jossa lähes tuhatta potilasta seurattiin yli viisi vuotta. D-vitamiinihoito vähensi vatsavaivoja ja kohensi potilaiden elämänlaatua. Vitamiinihoidon antamatta jättäminen olisi epäeettistä, kirjoittavat tutkijat American Journal of Gastroenterologyssa 6. maaliskuuta 2016.

Sisältö jatkuu mainoksen alla